BLOG
Her skriver vi om alt fra nyheder og trends til undersøgelsesdesign og analysemetoder. Få indblik og overblik på MEGAFONS blog.
Igen i år kom vores exit poll ved folketingsvalget tættest på det endelige resultat.
Opstartsmødet er en af de dele af et projekt, som vi hos MEGAFON glæder os mest til. Det er her det gode samarbejde mellem os og jer starter – og derfor sætter vi altid god tid af.
Har du prøvet at deltage i eller foretage et interview, hvor respondenten skal tilkendegive sin holdning på en skala fra 1-5? Så har du måske også oplevet, at det kan være svært at holde styr på, hvad de 5 svarmuligheder dækker over. Den duale spørgeteknik gør det nemmere for både intervieweren og respondenten at komme igennem skalaspørgsmål.
En folkeafstemning er altid en slags eksamen i analysebranchen. I al beskedenhed synes vi selv, at vi ved afstemningen om forsvarsforbeholdet gjorde det ret pænt, og derfor fortsat kan kalde os Danmarks mest præcise analyseinstitut.
Har du nogensinde tænkt over, hvor stor betydning tid og timing kan have for dine undersøgelsesresultater? Når MEGAFON laver undersøgelser, gør vi os mange overvejelser om “hvornår”, “hvor længe” og “hvad tid” for at sikre os, at alt er timet og tilrettelagt bedst muligt.
Klimaforandringer påvirker os alle, men alligevel bliver visse stemmer ofte mere toneangivende i klimadebatten end andre. Hos MEGAFON mener vi, at alles stemme er vigtig.
At vi pga. Covid-19 situationen igen ikke kan mødes fysisk, betyder ikke, at du bliver nødt til at aflyse din planlagte undersøgelse. Et online interview er et rigtig godt alternativ til det fysiske interview. Læs med her for at se, hvordan vi afholder interview online – og hvilke fordele der er ved dette.
For mange er hjemmearbejde blevet ’the new normal’, og vi ser frem imod en arbejdskultur, hvor hjemmekontoret er kommet for at blive. Det kan få stor betydning for vores forbrugerkultur, og som markedsanalysevirksomhed er det noget MEGAFON holde skarpt øje med!
Kender du det engelske begreb ”the say-do-gap”? Det dækker over forskellen mellem hvad mennesker siger, og hvad de gør. Det er en forskel, som mindskes ved at observere mennesker i deres naturlige habitat
– ligesom vi ville gøre det med dyr!
Hos MEGAFON gør vi altid brug af metoden ‘intersubjektiv fortolkningsramme’, når vi laver kvalitative interview. Det gør vi for at undgå misforståelser og sikre kvalitet.
En interviewguide er ikke blot en række spørgsmål noteret i et dokument. Det er et håndværk med strategiske overvejelser om timing, tillid og spørgeteknik som skal gå op i en højere enhed.
Over de seneste år, har vi i MEGAFON set en klar trend tage fart. De negative holdninger overrepræsenteres, når tilfredshedsundersøgelser laves som webinterview i stedet for telefoninterview. Og hvorfor nu det? Læs mere i artiklen her.
I den kvalitative afdeling hos MEGAFON prioriterer vi ofte at tage ud til vores respondenter og møde dem på deres hjemmebane. Lad os forklare, hvad du får ud af MEGAFONs kvalitative undersøgelser med denne tilgang.
Læs her om, hvordan en læserundersøgelse kan være afgørende for modtagelsen og udviklingen af jeres medlemsmagasin.
Hvordan ved du, at de personer, du får i tale, er repræsentative og ikke bare udgør et lille hjørne af den målgruppe, du gerne vil have afdækket?
Med MEGAFONs produkt- og emballageanalyser kan I udlede, hvad forbrugerne synes, og hvorvidt emballagen udsender det rette budskab til forbrugeren.
Som analysekøber kan det være svært at gennemskue kvaliteten af de analyseopgaver, som man køber og skal træffe vigtige beslutninger på baggrund af. Så hvordan ved man som analysekøber, at man ikke bare køber katten i sækken?
Ønsker du et indblik i, hvilke effekter, følelser og værdier dit koncept eller produkt vækker hos din målgruppe?
Ved du egentlig, hvad jeres kerneinteressenter synes om jeres samarbejde og strategier? Læs her, hvordan en interessentundersøgelse kan hjælpe dig med at finde ud af det.
Har du mange bolde i luften og har du brug for nogen, der kan hjælpe med at gribe alle de bolde, der står “undersøgelse”, “analyse” og “forretningsudvikling” på? Hos MEGAFON får du et helt hus af analyse-venner, som kan give dig præcis det!
Dit valg af metode har derfor afgørende betydning for det endelige resultat. Telefoninterview sikrer fortsat i langt de fleste tilfælde den bedste datasikkerhed, og resultater du kan stole på.
Særligt tre ting er essentielle for at få en god undersøgelse. Kan du gætte, hvad det handler om?
En kvalitativ forundersøgelse hjælper dig med at finde dine fokusområder, før din egentlige undersøgelse går i gang.
Du skal have et klart fokus fra starten, hvis din undersøgelse skal skabe værdi. Her får du tre gode råd.
Hvad er fordelene, hvad er udfordringerne og passer digitale metoder til din undersøgelse?
Det er danskerne selv der har været med til at vælge, hvilke politiske emner testen skulle indeholde.
Men store mængder kvantitativ data gør ikke nødvendigvis virksomhederne klogere.
Vil du have svar på ‘hvorfor’ eller ‘hvor mange’? Valg af metode, påvirker hvordan du spørger – og hvad du får svar på.
I artiklen her kan du kort læse om, hvorfor du ikke ”bare” hurtigt skal vælge eksempelvis 500 webinterview med borgere i Randers, hvis dette er din målgruppe.
HVORFOR VÆLGE MEGAFON?
SOLID OG OMFATTENDE ERFARING
MEGAFON har en solid og omfattende erfaring med undersøgelser for private og offentlige virksomheder og organisationer. Vi giver jer en individuel rådgivning og gennem et tæt samarbejde med jer sammensætter vores konsulenter det undersøgelsesdesign, der er optimalt i forhold til netop jeres problemstillinger og behov.
HØJT KENDSKAB OG TROVÆRDIGHED
MEGAFON er et af de mest kendte analysefirmaer i Danmark, velkendt for en høj kvalitet og troværdighed. Ved at vælge MEGAFON får I fra starten en høj troværdighed hos dem, der skal bruge undersøgelsen: ledelsen, politikere, journalister og meningsdannere. At vælge en anerkendt samarbejdspartner gør jeres arbejde nemmere i alle faser af undersøgelsen.
UAFHÆNGIGE RESULTATER OG HØJE SVARPROCENTER
Når I skal udføre analyser, er det en god ide, at undersøgelsen bliver udført af et uafhængigt analyseinstitut, så analysen ikke bliver påvirket i en bestemt retning. Samtidig vil respondenterne være mere villige til at deltage i en undersøgelse, når det er et velkendt og respekteret firma, der kontakter dem. Med MEGAFON som afsender får I en uafhængig, seriøs og valid undersøgelse med en højere svarprocent, der sikrer en bedre kvalitet.