LADDERING:
EN INTERVIEWTEKNIK, DER BRINGER DIN UNDERSØGELSE ET SPADESTIK DYBERE
Hvilke følelser og værdier vækker dit produkt eller service hos din målgruppe? Forståelsen for, hvad dit produkt eller service betyder for din målgruppe, er vigtig viden, når du ønsker at forbedre og videreudvikle. Interviewteknikken laddering kan hjælpe dig med at opnå værdifulde indsigter.
LADD-A-HVA-FOR-NOGET?
Forestil dig, at du står på det nederste trin af en stige, og for hvert trin du tager, kommer noget nyt til syne. Sådan fungerer interviewmetoden ’laddering’. Laddering er nemlig en interviewmetode, hvor intervieweren fører respondenten gennem forskellige ”trin på stigen”. Herigennem udforsker respondent og interviewer sammen, hvordan respondenten oplever et produkt, en service, en holdning eller en begivenhed. Hvad er vigtigt – og hvorfor? Hvilke værdier eller følelser er der knyttet til respondentens holdninger og oplevelser. For at forklare hvert trin på stigen er her et eksempel:
DE TRE TRIN TIL EN DYBERE FORSTÅELSE - FRA TANDPASTA TIL SELVTILLID
Lad os tage udgangspunkt i et produkt, som vi alle kender; nemlig tandpasta.
På det første trin af ’stigen’ udforsker intervieweren egenskaberne ved at bruge en bestemt tandpasta, altså hvad der er vigtigt ved tandpastaen. Her spørges der ganske simpelt ind til, hvilken tandpasta respondenten foretrækker og hvorfor. Det kan f.eks. være, at tandpastaen har en god smag, at den skummer godt eller giver hvidere tænder.
På det andet trin af ’stigen’ udfoldes så de konsekvenser, der er ved, at tandpastaen f.eks. giver hvidere tænder. Konkret kan intervieweren spørge, hvorfor er det vigtigt for respondenten at få eller have hvide tænder. Det kan være, at respondenten fortæller, at vedkommende dermed mere bekymringsfrit kan smile, snakke og le uden at spekulere på tændernes udseende.
På det tredje trin af ’stigen’ hæves samtalen til et mere værdiladet og konceptuelt niveau. Det er hér, at intervieweren for alvor kommer tæt på respondenten. Intervieweren spørger ind til de værdier og følelser, der ligger til grund for den ønskede effekt af brugen af f.eks. tandpasta, der giver hvidere tænder. Hvordan kan det være, at respondenten ønsker hvidere tænder? Måske for bekymringsfrit at kunne smile og snakke med andre? Hvilken betydning vil det have, hvis respondenten ikke havde hvide tænder? Det kan f.eks. handle om respondentens selvtillid, idealer om hygiejne, eller at vedkommende mener, at hvide tænder afspejler sundhed. Nu er vi fremme ved emner, som der for alvor kan graves dybere i. Hvad betyder sundhed for respondenten? Hvad er god hygiejne? Hvornår oplever respondenten at have lidt eller meget selvtillid? Ved at klatre ’op ad stigen’ har intervieweren nu formået at løfte en samtale om tandpasta til en samtale om livets større emner. Vil du forstå din målgruppe, er det her, du skal holde særligt godt øje.
ET SPADESTIK DYBERE
Modsat andre interviewmetoder, hvor man ofte blot kradser i overfladen, når du altså gennem laddering et spadestik dybere. Med laddering finder du ikke kun ud af, hvad der er vigtigt, og hvorfor det er det, men også hvilke værdier eller følelser det vækker hos den interviewede. At komme dette spadestik dybere kræver, at der etableres et godt samtalerum.
ET TRYGT SAMTALERUM
Da man igennem laddering gerne vil komme helt i dybden med baggrunden for respondentens svar, er det vigtigt, at den interviewede føler sig tryg til frit at ytre egne holdninger og værdier. Derfor er det vigtigt med en erfaren interviewer, der er trænet i at skabe et trygt samtalerum samt stille de rigtige spørgsmål, så respondenten ikke finder det ubehageligt eller grænseoverskridende at bevæge sig igennem de forskellige ”trin på stigen”. Derfor forbereder MEGAFON også respondenten på, at det netop er denne metode, der anvendes. Så får den interviewede en følelse af at blive holdt i hånden fra begyndelsen og er forberedt på, at det er en metode, hvor vi kommer helt tæt på. Hos MEGAFON er vi godt trænede i interviewteknikken og kan derfor skabe det trygge samtalerum.
KONTAKT MEGAFON
Vil du høre mere om MEGAFONs undersøgelser, så ring til os i dag på telefon: +45 77 41 41 41.
HVORFOR VÆLGE MEGAFON?
SOLID OG OMFATTENDE ERFARING
MEGAFON har en solid og omfattende erfaring med undersøgelser for private og offentlige virksomheder og organisationer. Vi giver jer en individuel rådgivning og gennem et tæt samarbejde med jer sammensætter vores konsulenter det undersøgelsesdesign, der er optimalt i forhold til netop jeres problemstillinger og behov.
HØJT KENDSKAB OG TROVÆRDIGHED
MEGAFON er et af de mest kendte analysefirmaer i Danmark, velkendt for en høj kvalitet og troværdighed. Ved at vælge MEGAFON får I fra starten en høj troværdighed hos dem, der skal bruge undersøgelsen: ledelsen, politikere, journalister og meningsdannere. At vælge en anerkendt samarbejdspartner gør jeres arbejde nemmere i alle faser af undersøgelsen.
UAFHÆNGIGE RESULTATER OG HØJE SVARPROCENTER
Når I skal udføre analyser, er det en god ide, at undersøgelsen bliver udført af et uafhængigt analyseinstitut, så analysen ikke bliver påvirket i en bestemt retning. Samtidig vil respondenterne være mere villige til at deltage i en undersøgelse, når det er et velkendt og respekteret firma, der kontakter dem. Med MEGAFON som afsender får I en uafhængig, seriøs og valid undersøgelse med en højere svarprocent, der sikrer en bedre kvalitet.