FORKERT VALG AF BORGERPANEL TIL DIN WEBUNDERSØGELSE
- DEN SIKRE VEJ TIL MISINFORMATION
Den teknologiske udvikling har gjort det let for analysekøbere hurtigt at få gennemført webundersøgelser hos en af de mange udbydere på markedet. En hurtig udsending blandt danskere i et webpanel, og vupti har 1.000 danskere givet dig svar på dine spørgsmål.
Eller har de nu også det? For hvordan ved du, at de personer, du får i tale, er repræsentative og ikke bare udgør et lille hjørne af den målgruppe, du gerne vil have afdækket?
TÆNK DIG OM EN EKSTRA GANG INDEN DU VÆLGER LEVERANDØR AF WEBPANEL
Der er stor forskel i kvaliteten af de webpaneler, der er på markedet i dag.
Vælger du for eksempel et selvrekrutteret webpanel til din webundersøgelse, er der en stor risiko for, at der blandt de adspurgte i panelet vil være betydelige skævheder i deres holdninger i forhold til den generelle befolkning. Og hvorfor så det?
Rekruttering til selvrekrutterede paneler sker typisk via pop ups på diverse hjemmesider. Du kender det selv – du er i gang med noget på nettet, og så kommer der en pop-up på din skærm om deltagelse i en undersøgelse. Men nu var du lige i gang med noget andet, så du lukker den ned, før du overhovedet tager stilling til spørgsmålet.
Det samme gør 99% af befolkningen. Det efterlader kun 1% af de adspurgte, der faktisk tilmelder sig panelet og efterfølgende får muligheden for at deltage i din undersøgelsen. Heraf er det typisk kun 50% eller derunder, der vælger at deltage i din undersøgelse. Den korrekte svarprocent for din undersøgelse er altså kun mellem 0,5% og 1%. Så hvem er egentlig denne lille gruppe, som har givet dig svar på dine spørgsmål? Med en så lille svarprocent vil der være stor sandsynlighed for, at deltagerne ikke er repræsentative for hele din målgruppes adfærd og holdninger. Du risikerer derfor at træffe vigtige beslutninger på et forkert grundlag.
VÆLG KVALITET, VÆLG MEGAFONS WEBPANEL
MEGAFONs webpanel adskiller sig fra de fleste webpaneler ved, at selvrekruttering ikke er muligt. Rekruttering sker i stedet gennem MEGAFONs telefonundersøgelser blandt et tilfældigt udsnit af den danske befolkning, hvor respondenten i slutningen af interviewet forsøges rekrutteret til panelet. Typisk vælger omkring 30-35% at svare ja til at deltage i MEGAFONs webpanel, hvorfor panelet består af et bredere udsnit af befolkningen end ved selvrekrutterede paneler (1-2%). Derfor har MEGAFONs panel også betydelige færre skævheder med hensyn til befolkningssammensætningen og dennes adfærd, holdninger med videre end ved selvrekrutterede paneler.
Så næste gang du er på jagt efter en internetundersøgelse, så tænk over, hvem der egentlig deltager i din undersøgelse. Og hvis du er i tvivl, så brug 5 minutter på at vende dine tanker med os. Det kunne være 5 minutter, som er godt givet ud i sidste ende.
KONTAKT MEGAFON

Vil du høre mere om MEGAFONs undersøgelser, så ring til os i dag på telefon: +45 77 41 41 41.
HVORFOR VÆLGE MEGAFON?
SOLID OG OMFATTENDE ERFARING
MEGAFON har en solid og omfattende erfaring med undersøgelser for private og offentlige virksomheder og organisationer. Vi giver jer en individuel rådgivning og gennem et tæt samarbejde med jer sammensætter vores konsulenter det undersøgelsesdesign, der er optimalt i forhold til netop jeres problemstillinger og behov.
HØJT KENDSKAB OG TROVÆRDIGHED
MEGAFON er et af de mest kendte analysefirmaer i Danmark, velkendt for en høj kvalitet og troværdighed. Ved at vælge MEGAFON får I fra starten en høj troværdighed hos dem, der skal bruge undersøgelsen: ledelsen, politikere, journalister og meningsdannere. At vælge en anerkendt samarbejdspartner gør jeres arbejde nemmere i alle faser af undersøgelsen.
UAFHÆNGIGE RESULTATER OG HØJE SVARPROCENTER
Når I skal udføre analyser, er det en god ide, at undersøgelsen bliver udført af et uafhængigt analyseinstitut, så analysen ikke bliver påvirket i en bestemt retning. Samtidig vil respondenterne være mere villige til at deltage i en undersøgelse, når det er et velkendt og respekteret firma, der kontakter dem. Med MEGAFON som afsender får I en uafhængig, seriøs og valid undersøgelse med en højere svarprocent, der sikrer en bedre kvalitet.