Derfor skal du ikke lave 500 webinterview i Randers
Det kan lyde nemt at lave en hurtig internetundersøgelse i en given (begrænset) målgruppe – men der er flere ting du bør tage i betragtning, når du skal lave en undersøgelse, der skal afdække et emne hos en given målgruppe. I artiklen her kan du kort læse om, hvorfor du ikke ”bare” hurtigt skal vælge eksempelvis 500 webinterview med borgere i Randers, hvis dette er din målgruppe.
Hvorfor ikke 500 interview - målgruppens størrelse set i en kontekst
For det første er det væsentligt at tage målgruppens størrelse i betragtning. Lad os tage eksemplet med Randers: I Danmark bor der 4.623.896 personer på 18 år og derover. I Randers bor der 77.729. Altså udgør Randers’ voksne befolkning 1,7% af Danmarks samlede voksne befolkning. At gennemføre 500 interview i Randers alene, vil derfor svare til, at man gennemførte en landsdækkende undersøgelse på næsten 30.000 interview, hvilket vil være ekstremt mange interview – Typisk gennemføres landsdækkende repræsentative undersøgelser med 1.000 interview.
For undersøgelser med en begrænset målgruppe såsom borgere i Randers, kan du derfor ofte nøjes med færre interview – 300 interview i en begrænset målgruppe vil ofte være tilstrækkeligt til at kunne udlede resultater på et statistik sikkert grundlag.
Det er dog også vigtigt at have for øje, at antallet af interview ikke alene er bestemmende for valide resultater. hvis der fra start vælges en indsamlingsmetode blandt en given målgruppe, hvor der er risiko for større skævheder i resultaterne, udjævnes skævheder ikke jo flere interview, der laves. De samme skævheder vil være til stede uanset om du laver 300, 500 eller 1.000 interview. Det er derfor lige så vigtigt at vælge den rette indsamlingsmetode til en given målgruppe.
Hvorfor webinterview alene ikke altid er den bedste løsning
En relevant udfordring ved webundersøgelser er, at vi efterhånden bombarderes med den ene digitale opfordring efter den anden til at deltage i spørgeundersøgelser. Hvad mener du om dit, hvad mener du om dat? Er du tilfreds med servicen i vores webshop etc.? Det er ikke unormalt, at vi får 3-5 invitationer på en uge. Mange gange er det kedelige og ligegyldige spørgsmål, som vi ikke gider svare på, og som ofte medfører svarprocenter på under 10 procent. Det betyder omvendt, at 90 procent eller mere af ens potentielle målgruppe ikke har deltaget i undersøgelsen. Så hvem er egentlig denne lille gruppe, som har givet dig svar på dine spørgsmål? Risikoen er hvert fald til stede for, at deltagerne ikke er repræsentative for hele målgruppens adfærd, holdninger mv., og du derved risikerer at træffe beslutninger på et forkert grundlag.
Det er derfor vigtigt altid at overveje på hvilke måder man bedst får hele sin målgruppe i tale.
Fx har telefonundersøgelser til sammenligning typisk svarprocenter på 40-50 procent, hvorfor de oftere dækker et langt bredere udsnit af målgruppen end webinterview alene. Ønskes ens målgruppe afdækket repræsentativt, er det altså svært at komme helt uden om telefoninterview. Der kan selvfølgelig være gode grunde til at foretrække webundersøgelsen – f.eks. hvis de nævnte problemstillinger betyder mindre for resultatet – men der er også gode grunde til at overveje telefoninterview – eventuelt i en kombination med webinterview. Megafons dygtige konsulenter er parat til at rådgive dig om den helt rigtige løsning til din undersøgelse.
KONTAKT MEGAFON
Vil du høre mere om MEGAFONs undersøgelser, så ring til os i dag på telefon: +45 77 41 41 41.
HVORFOR VÆLGE MEGAFON?
SOLID OG OMFATTENDE ERFARING
MEGAFON har en solid og omfattende erfaring med undersøgelser for private og offentlige virksomheder og organisationer. Vi giver jer en individuel rådgivning og gennem et tæt samarbejde med jer sammensætter vores konsulenter det undersøgelsesdesign, der er optimalt i forhold til netop jeres problemstillinger og behov.
HØJT KENDSKAB OG TROVÆRDIGHED
MEGAFON er et af de mest kendte analysefirmaer i Danmark, velkendt for en høj kvalitet og troværdighed. Ved at vælge MEGAFON får I fra starten en høj troværdighed hos dem, der skal bruge undersøgelsen: ledelsen, politikere, journalister og meningsdannere. At vælge en anerkendt samarbejdspartner gør jeres arbejde nemmere i alle faser af undersøgelsen.
UAFHÆNGIGE RESULTATER OG HØJE SVARPROCENTER
Når I skal udføre analyser, er det en god ide, at undersøgelsen bliver udført af et uafhængigt analyseinstitut, så analysen ikke bliver påvirket i en bestemt retning. Samtidig vil respondenterne være mere villige til at deltage i en undersøgelse, når det er et velkendt og respekteret firma, der kontakter dem. Med MEGAFON som afsender får I en uafhængig, seriøs og valid undersøgelse med en højere svarprocent, der sikrer en bedre kvalitet.