KENDER DU FORDELENE VED AT LAVE FYSISKE INTERVIEWS MED DIN MÅLGRUPPE?
I den kvalitative afdeling hos MEGAFON prioriterer vi ofte at tage ud til vores respondenter og møde dem på deres hjemmebane. Dette skaber et uformelt møde og et meget mere ‘rigt’ datasæt at arbejde ud fra, end når vi laver interview over telefon eller digitalt. Selvom vores kunder godt kan være skeptiske over dette i starten, forstår de altid værdien af det, når de ser vores resultater. Lad os forklare, hvad du får ud af MEGAFONs kvalitative undersøgelser med denne tilgang.
DET UFORMELLE MØDE GIVER
STØRST LÆRING
I den kvalitative afdeling hos MEGAFON beskæftiger vi os med alle afskygninger af ’hvorfor’- og ’hvordan-spørgsmål. Hvorfor forbrugeren (fra)vælger et produkt, hvorfor nogen (mis)forstår et budskab, og hvordan et produkt eller en kommunikationsindsats kan forbedres. Det gør vi særligt med afsæt i antropologiske metoder, hvor vi kombinerer dybdeinterview med for eksempel deltagerobservation eller kreative metoder. Det vil sige, at vi, når det er muligt, prioriterer at tage ud til vores respondenter og møde dem på deres hjemmebane. Her vil vi tage en uformel snak med dem og ofte bede dem om for eksempel at vise os rundt, forklare deres relation til et særligt objekt eller noget helt tredje. Med andre ord; et uformelt møde med respondenten i centrum.
Det uformelle møde kan for nogle kunder virke tidskrævende og måske endda unødvendigt i forhold til at opnå indsigt i noget meget specifikt. Det forstår vi godt! Men bare rolig – der er mening med galskaben. Data, vi indsamler på denne måde, er nemlig langt mere ”rig”, end ved et interview over eksempelvis telefon eller digitalt. Det vil sige, at vi lærer meget mere på den måde.
Det er der flere grunde til:
1. DET ÅBNER OP FOR ALT DET, VI IKKE SELV HAR TÆNKT PÅ
Vi har alle en masse formodninger om, hvorfor noget er, som det er. Og alle formodninger vil vi selvfølgelig undersøge og gøre vores bedste for at afklare. Men ofte sker der det, når man har en uformel samtale på respondentens egen hjemmebane, at de nævner noget, som hverken vi eller kunden selv har tænkt på. Derfor bliver det muligt at udforske nye og uforudsete tendenser.
2. DET VISER OS, HVAD VI RENT FAKTISK GØR,
FREM FOR HVAD VI TROR VI GØR
Hvor ofte køber du take away? Hvor ofte spiser du økologisk? Hvor ofte melder du afbud til et arrangement med en lille hvid løgn? Det er alt sammen udsagn, som vi ofte har tendens til at ”pynte” lidt på, når vi skal fortælle andre om det. Eller måske er vi af den opfattelse, at vi faktisk spiser mere økologisk, end vi reelt gør. Derfor kan det ofte være en rigtig god idé at spørge en respondent, om de vil vise os deres køleskab, eller om de vil tage et billede af deres aftensmad hver dag de næste to uger. På den måde bruger vi besøget eller andre kreative metoder til at spotte forskellene mellem, hvad respondenterne tror eller ønsker, de gør, og hvad de rent faktisk gør.
3. DET ER DETALJERNE, DER SKABER DET FULDE BILLEDE
Mens kvantitative spørgeskemaundersøgelser, giver os mulighed for at danne et bredt overblik over en målgruppe eller population, giver kvalitative undersøgelser mulighed for at dykke ned i enkelte aspekter eller perspektiver og folde disse ud. Som du nok kender det fra forhold i dit eget liv, er det ofte detaljer, der gør den store forskel. Måske er det lettest at forklare gennem et eksempel på en detalje, der har haft afgørende betydning for flere projekter. I spørgeskemaundersøgelser ses det ofte, at mange respondenter svarer ”hverken/eller” eller ”ved ikke” ved spørgsmål, hvor de bedes tilkendegive deres holdning om et emne. Kvalitative interview kan afdække, hvorfor disse respondenter har svært ved at tage stilling til det givne spørgsmål. Dette kan give helt nye indsigter eller mulighed for at tilrette spørgsmålets ordlyd.
DET UFORMELLE MØDE GIVER
STØRST LÆRING
Der er altså masser af gode grunde til at vælge kvalitative metoder til at afdække et givent emne. Og hvad end du allerede har en god idé om, hvad det er, du godt kunne tænke dig at dykke ned i eller ej, så sidder vi klar til at hjælpe dig.
EKSEMPLER PÅ UNDERSØGELSER
Du kan læse mere her om, hvordan MEGAFONs kvalitative undersøgelser typisk er bygget op. Er du interesseret i at læse eksempler på tidligere undersøgelser kan du finde dem under cases; her kan du både finde eksempler på kvalitative og kvantitative undersøgelser.
Et helt konkret eksempel på en tidligere undersøgelse, du kan læse om, er MEGAFONs evaluering af Sundhedsstyrelsens informationsindsats ‘Godt Spottet – Sammen mod Type 2-diabetes’. Den finder du her.
KONTAKT MEGAFON
Vil du høre mere om MEGAFONs undersøgelser, så ring til os i dag på telefon: +45 77 41 41 41.
HVORFOR VÆLGE MEGAFON?
SOLID OG OMFATTENDE ERFARING
MEGAFON har en solid og omfattende erfaring med undersøgelser for private og offentlige virksomheder og organisationer. Vi giver jer en individuel rådgivning og gennem et tæt samarbejde med jer sammensætter vores konsulenter det undersøgelsesdesign, der er optimalt i forhold til netop jeres problemstillinger og behov.
HØJT KENDSKAB OG TROVÆRDIGHED
MEGAFON er et af de mest kendte analysefirmaer i Danmark, velkendt for en høj kvalitet og troværdighed. Ved at vælge MEGAFON får I fra starten en høj troværdighed hos dem, der skal bruge undersøgelsen: ledelsen, politikere, journalister og meningsdannere. At vælge en anerkendt samarbejdspartner gør jeres arbejde nemmere i alle faser af undersøgelsen.
UAFHÆNGIGE RESULTATER OG HØJE SVARPROCENTER
Når I skal udføre analyser, er det en god ide, at undersøgelsen bliver udført af et uafhængigt analyseinstitut, så analysen ikke bliver påvirket i en bestemt retning. Samtidig vil respondenterne være mere villige til at deltage i en undersøgelse, når det er et velkendt og respekteret firma, der kontakter dem. Med MEGAFON som afsender får I en uafhængig, seriøs og valid undersøgelse med en højere svarprocent, der sikrer en bedre kvalitet.