EVALUERING AF SUNDHEDSSTYRELSENS INFORMATIONSINDSATS
'GODT SPOTTET - SAMMEN MOD TYPE 2-DIABETES'
60.000 danskere har diabetes uden at vide det. For at mindske dette tal lancerede Sundhedsstyrelsen i 2019 informationsindsatsen ’Godt Spottet – sammen mod type 2-diabetes’, som skal hjælpe sundhedspersonale med tidlig opsporing af type 2-diabetes. Læs mere om MEGAFONs evaluering af indsatsen her.
EN STOR MÅLGRUPPE, DER KRÆVER KOMBINEREDE METODEGREB
Målgruppen for informationsindsatsen ’Godt Spottet – sammen mod type 2-diabetes’ er personale i social- og distriktspsykiatrien, hjemmeplejen og hjemmesygeplejen. Der er således tale om en stor målgruppe med forskellige faglige baggrunde og erfaringsgrundlag. MEGAFON gjorde derfor brug af flere metodiske greb for at sikre, at hele målgruppen kom til orde, og at informationsindsatsen blev evalueret både i bredden og i dybden. Evalueringen blev derfor gennemført på baggrund af følgende:
- 3 etnoraids ved temadagene afholdt i 2019 i henholdsvis Sorø, København og Aalborg, inklusiv en kvantitativ undersøgelse blandt deltagerne på disse temadage (N=170).
- En kvantitativ webundersøgelse blandt ledere og medarbejdere i social- og distriktspsykiatrien, hjemmeplejen og hjemmesygeplejen (N=554).
- Kvalitative telefoninterview med 23 ledere og medarbejdere på tværs af de relevante sundhedsfaglige arenaer
- 4 kvalitative besøg på arbejdspladser i de relevante arenaer
- Opgørelse og analyse af downloadet materiale fra Rosendahl
- Opgørelse og analyse af informationsindsatsens hjemmeside
STOR TILFREDSHED - MEN LAVT KENDSKAB
Ved hjælp af ovenstående metoder blev det hurtigt tydeligt, at der på tværs af målgruppen er stor tilfredshed med informationsindsatsen, som 92% af respondenterne vurderede i høj grad eller meget høj grad er relevant. Gennem kvalitative interview og besøg på arbejdspladser blev det afdækket, at det særligt var informationsindsatsens layout og letforståelige budskaber, der skabte begejstring blandt målgruppen. Dog stod det også klart, at en stor andel af respondenterne (77%), i slutningen af 2020, hvor dataindsamlingen blev gennemført, ikke kendte til eller havde set informationsindsatsen, som blev lanceret i november 2019.
COVID-19 STJAL FOKUS
Den lave grad af kendskab til informationsindsatsen hænger unægtelig sammen med den ekstraordinære og uventede situation, som hele sundhedsvæsnet befandt sig i på grund af COVID-19 i foråret 2020. Udover at målgruppens fokus var vendt mod COVID-19, betød det også, at dele af informationsindsatsens elementer såsom nøgleringe og pjecer kun i lav grad kunne anvendes på grund af smitterisiko. Desuden medførte COVID-19 også, at det ikke i samme grad var muligt at holde temamøder, som informationsindsatsen kunne lanceres og diskuteres ved.
TIDSLØST DESIGN GIVER GODE MULIGHEDER FOR RELANCERING
Trods stor tilfredshed med materialerne og informationsindsatsens relevans, havde den altså ikke den gennemslagskraft som Sundhedsstyrelsen havde ønsket. Respondenterne i undersøgelsen gav dog i de kvalitative interview udtryk for, at de er meget interesserede i, at informationsindsatsen bliver relanceret på et tidspunkt, hvor den ikke kommer til at stå i skyggen af COVID-19. Informationsindsatsens relevans og tidsløse design betyder, at dette sagtens kan lade sig gøre. Konklusionen af denne evaluering blev derfor i høj grad, at veldesignede og tidsløse materialer giver gode muligheder for at nå målgruppen på trods af uforudsete komplikationer, der stjæler fokus fra indsatsen.
Læs mere om informationsindsatsen på SST.dk/godtspottet, hvor du også kan finde vores rapport.
KONTAKT MEGAFON
HVORFOR VÆLGE MEGAFON?
SOLID OG OMFATTENDE ERFARING
MEGAFON har en solid og omfattende erfaring med undersøgelser for private og offentlige virksomheder og organisationer. Vi giver jer en individuel rådgivning og gennem et tæt samarbejde med jer sammensætter vores konsulenter det undersøgelsesdesign, der er optimalt i forhold til netop jeres problemstillinger og behov.
HØJT KENDSKAB OG TROVÆRDIGHED
MEGAFON er et af de mest kendte analysefirmaer i Danmark, velkendt for en høj kvalitet og troværdighed. Ved at vælge MEGAFON får I fra starten en høj troværdighed hos dem, der skal bruge undersøgelsen: ledelsen, politikere, journalister og meningsdannere. At vælge en anerkendt samarbejdspartner gør jeres arbejde nemmere i alle faser af undersøgelsen.
UAFHÆNGIGE RESULTATER OG HØJE SVARPROCENTER
Når I skal udføre analyser, er det en god ide, at undersøgelsen bliver udført af et uafhængigt analyseinstitut, så analysen ikke bliver påvirket i en bestemt retning. Samtidig vil respondenterne være mere villige til at deltage i en undersøgelse, når det er et velkendt og respekteret firma, der kontakter dem. Med MEGAFON som afsender får I en uafhængig, seriøs og valid undersøgelse med en højere svarprocent, der sikrer en bedre kvalitet.