Tre tips til, hvordan du interviewer med en intersubjektiv fortolkningsramme
Hos MEGAFON gør vi altid brug af metoden ‘intersubjektiv fortolkningsramme’, når vi laver kvalitative interview. Det gør vi for at undgå misforståelser og sikre kvalitet. Lær mere om metoden herunder!
Hvad er en intersubjektiv fortolkningramme?
Den intersubjektive fortolkningsramme er en metodisk tilgang, hvor intervieweren og respondenten i fællesskab laver en samlet tolkning af respondentens holdninger og udsagn. Konkret gøres dette ved, at intervieweren og respondenten i fællesskab gentager og omformulerer respondentens udsagn, så det står helt klart, hvad vedkommende mener. Den intersubjektive fortolkningsramme står i modsætning til en subjektiv tolkning, hvor intervieweren selv står for tolkning af respondentens holdninger og udsagn.
Tip 1: "Så det du mener er..."
Vi misforstår hinanden mere, end vi tror. På arbejdet, derhjemme, i butikkerne, på borgerservice og ikke mindst, når vi deltager i et interview. I en interviewsituation vil der nemlig ofte være den udfordring, at interviewer og respondent ikke kender hinanden, og derfor heller ikke er bekendte med den andens måde at kommunikere på. Derfor er dobbelt-tjek af udsagn regel nummer et, når det kommer til intersubjektiv fortolkning. En god måde at gøre dette på er ved at opsummere respondentens udsagn, sådan som du har forstået det.
Eksempelvis:
”Så det du mener er, at du bedst kan lide spaghetti frem for pastaskruer på grund af konsistensen?”
Hvis du har forstået respondenten korrekt, vil de ganske kort svare ”Ja!”. Hvis du ikke har ramt hovedet på sømmet, vil respondenten derimod rette din fortolkning, og dermed kommer du et skridt tættere på respondentens virkelighed – i stedet for blot at antage, at konsistens er den afgørende variabel for respondentens valg af pasta.
Tip 2: "Kan du uddybe det for mig?"
Det kan virke som en simpel interviewmetode at bede respondenten uddybe deres besvarelse. Men har du overvejet at gøre det, også selvom du umiddelbart godt forstår, hvad vedkommende mener? I et interview kan det være nemt at begå den fejl at bevæge sig for hurtigt videre til næste spørgsmål, fordi man kommer til at bruge sin almene intuition til at fortolke respondentens udsagn. Derfor er det vigtigt at huske at bede respondenten om at uddybe sine udsagn, komme med et eksempel eller forklare, hvorfor vedkommende mener det, de gør. Det giver dig mulighed for at få flere nuancer på respondentens besvarelser og opfange, hvis du havde misforstået noget, respondenten havde sagt. Og bare rolig; respondenten skal nok selv sige til, hvis vedkommende ikke kan komme på mere at sige om emnet.
Tip 3: Vær opmærksom på uoverenstemmelser
Det er sjældent, at mennesker er 100% konsistente i deres udsagn – og det skal vi være opmærksomme på, når vi bruger den intersubjektive fortolkningsramme. Det er nemlig vigtigt, at respondenten selv får lov at forklare rationalet bag deres eventuelt modstridende udsagn, fremfor at vi som interviewer antager sammenhængen.
KONTAKT MEGAFON
Vil du høre mere om MEGAFONs undersøgelser, så ring til os i dag på telefon: +45 77 41 41 41.
HVORFOR VÆLGE MEGAFON?
SOLID OG OMFATTENDE ERFARING
MEGAFON har en solid og omfattende erfaring med undersøgelser for private og offentlige virksomheder og organisationer. Vi giver jer en individuel rådgivning og gennem et tæt samarbejde med jer sammensætter vores konsulenter det undersøgelsesdesign, der er optimalt i forhold til netop jeres problemstillinger og behov.
HØJT KENDSKAB OG TROVÆRDIGHED
MEGAFON er et af de mest kendte analysefirmaer i Danmark, velkendt for en høj kvalitet og troværdighed. Ved at vælge MEGAFON får I fra starten en høj troværdighed hos dem, der skal bruge undersøgelsen: ledelsen, politikere, journalister og meningsdannere. At vælge en anerkendt samarbejdspartner gør jeres arbejde nemmere i alle faser af undersøgelsen.
UAFHÆNGIGE RESULTATER OG HØJE SVARPROCENTER
Når I skal udføre analyser, er det en god ide, at undersøgelsen bliver udført af et uafhængigt analyseinstitut, så analysen ikke bliver påvirket i en bestemt retning. Samtidig vil respondenterne være mere villige til at deltage i en undersøgelse, når det er et velkendt og respekteret firma, der kontakter dem. Med MEGAFON som afsender får I en uafhængig, seriøs og valid undersøgelse med en højere svarprocent, der sikrer en bedre kvalitet.