DEN DUALE SPØRGETEKNIK
Har du prøvet at deltage i eller foretage et interview, hvor respondenten skal tilkendegive sin holdning på en skala fra 1-5? Så har du måske også oplevet, at det kan være svært at holde styr på, hvad de 5 svarmuligheder dækker over. Den duale spørgeteknik gør det nemmere for både intervieweren og respondenten at komme igennem skalaspørgsmål – læs her om hvordan.
Hvad er den duale spørgeteknik?
Den duale spørgeteknik er bedst forklaret gennem et eksempel på, hvordan den fungerer som en alternativ formidling af det klassiske fem-skala spørgsmål, som vi ofte anvender i telefonundersøgelser. Et klassisk fem-skala spørgsmål kan for eksempel lyde:
Interviewer: “Hvor tilfreds med din restaurantoplevelse var du på en skala fra 1-5, hvor 1 er meget tilfreds, 2 er tilfreds, 3 er hverken tilfreds eller utilfreds, 4 er utilfreds, og 5 er meget utilfreds?”
Fordelen ved fem-skala spørgsmålet er, at det er godt at lave kvantitativ analyse ud fra. Udfordringen er, at respondenten ofte bliver forvirret over den lange opremsning af svarmulighederne. Mange glemmer undervejs, hvad de første kategorier var eller bytter om på tallene for tilfreds og utilfreds. Derfor gør MEGAFONs interviewere ofte brug af den duale spørgeteknik, hvor vi omformulerer spørgsmålet således:
Interviewer: “Vil du sige, at du var tilfreds eller utilfreds med din restaurantoplevelse?”
Respondent: “Jeg vil nok sige, at jeg var tilfreds.”
Interviewer: “Vil du sige, at du var tilfreds eller meget tilfreds?”
Respondent: “Jamen, så ville jeg nok sige, at jeg var meget tilfreds.”
Ved at bryde spørgsmålet op i mindre dele og udelade forklaringen af skalaen, bliver spørgsmålet og svarkategorierne nemmere at formidle og nemmere for respondenten at forstå. Spørgeteknikken er kaldet “den duale” spørgeteknik, fordi den essentielt nedbryder spørgsmålet i to dele og hele tiden præsenterer respondenten for to svarkategorier.
Hvorfor bruger vi den duale spørgeteknik?
Mens det tager lidt længere tid at formulere spørgsmålet med den duale spørgeteknik, sikrer den til gengæld, at der ikke opstår misforståelser mellem interviewer og respondent. Det kan særligt være en god idé at anvende den duale spørgeteknik, hvis målgruppen har udfordringer med hørelsen eller koncentrationen.
Ligeledes kan det være en god idé at anvende den duale spørgeteknik, hvis der er tale om et emne, som respondenten ikke umiddelbart har stærke holdninger til. I den duale spørgeteknik bliver respondenten nemlig ikke umiddelbart præsenteret for svarkategorien ‘Hverken tilfreds eller utilfreds’, som ellers kan blive den nemme udvej for den indifferente respondent. Problemet med denne svarkategori er, at den ofte er misvisende, da mange respondenter, som egentlig er tilfredse, hellere vælger “hverken/eller”-kategorien – men det er en helt anden historie, som du kan læse mere om her.
KONTAKT MEGAFON
Vil du høre mere om MEGAFONs kvalitative undersøgelser,så ring til os i dag på telefon: +45 77 41 41 41.
HVORFOR VÆLGE MEGAFON?
SOLID OG OMFATTENDE ERFARING
MEGAFON har en solid og omfattende erfaring med undersøgelser for private og offentlige virksomheder og organisationer. Vi giver jer en individuel rådgivning og gennem et tæt samarbejde med jer sammensætter vores konsulenter det undersøgelsesdesign, der er optimalt i forhold til netop jeres problemstillinger og behov.
HØJT KENDSKAB OG TROVÆRDIGHED
MEGAFON er et af de mest kendte analysefirmaer i Danmark, velkendt for en høj kvalitet og troværdighed. Ved at vælge MEGAFON får I fra starten en høj troværdighed hos dem, der skal bruge undersøgelsen: ledelsen, politikere, journalister og meningsdannere. At vælge en anerkendt samarbejdspartner gør jeres arbejde nemmere i alle faser af undersøgelsen.
UAFHÆNGIGE RESULTATER OG HØJE SVARPROCENTER
Når I skal udføre analyser, er det en god ide, at undersøgelsen bliver udført af et uafhængigt analyseinstitut, så analysen ikke bliver påvirket i en bestemt retning. Samtidig vil respondenterne være mere villige til at deltage i en undersøgelse, når det er et velkendt og respekteret firma, der kontakter dem. Med MEGAFON som afsender får I en uafhængig, seriøs og valid undersøgelse med en højere svarprocent, der sikrer en bedre kvalitet.