Derfor kan 'Hverken/Eller'-segmentet
være det mest interessante
I spørgeskemaundersøgelser vil der typisk være en svarkategori, der hedder “hverken/eller”,
som eksempelvis angiver, at man hverken er tilfreds eller utilfreds eller, enig eller uenig. Det er en svarkategori, som mange har svært ved at vide, hvad de skal stille op med – men hos MEGAFON ser vi “hverken/eller”-segmentet som en usleben diamant, der kan give os vigtige svar.
POTENTIALET I
'HVERKEN/ELLER'-SEGMENTET
Når det gælder tilfredshedsundersøgelser, kan det være nedslående, hvis størstedelen af ens målgruppe har angivet, at de hverken er tilfredse eller utilfredse. Ligeledes kan det for en politisk undersøgelse være en indikator for manglende engagement i den politiske debat, hvis størstedelen af respondenterne angiver, at de hverken er enige eller uenige i et politisk udsagn. Og ja… Vi kan ikke komme udenom, at det kan være svært at vide, hvad man skal stille op med “hverken/eller”-segmentet, hvis man kun har de kvantitative data, der konstaterer segmentets tilstedeværelse. Men kradser man lidt i overfladen med noget kvalitativt værktøj, åbner der sig en verden af potentiale!
UDFOLD 'HVERKEN/ELLER'-SEGMENTET
MED KVALITATIVE DYBDEINTERVIEW
Det spændende ved “hverken/eller” segmentet er, at det ofte er dem, der er lettest at påvirke i den ene eller den anden retning. Der skal markant mere til at vende en utilfreds respondent til en tilfreds respondent, mens der til gengæld skal meget lidt til at gøre en hverken tilfreds eller utilfreds kunde tilfreds. Hos MEGAFON laver vi ofte opfølgende kvalitative undersøgelser i hælene på en kvantitativ undersøgelse. Den opfølgende kvalitative undersøgelse gør det muligt at zoome ind på konkrete tendenser i det kvantitative datamateriale og udforske, hvorfor respondenterne mener, det de gør. Gennem opfølgende kvalitative dybdeinterview spørger vi respondenterne, hvorfor de har angivet de besvarelser, de har, hvilket giver en hel ny dybde i datamaterialet.
Når vi laver opfølgende kvalitative undersøgelser sætter vi ofte fokus på “hverken/eller” segmentet, da det ofte er dyrebar viden for vores kunder at få indsigt i, hvad der skal til for at skubbe til dette segment. Vi spørger dem eksempelvis, hvorfor de hverken er tilfredse eller utilfredse, og hvad der skulle til for, at de ville være tilfredse. Vi kan også spørge dem, hvad de hælder mest til, hvis de kun havde mulighed for at angive, at de var tilfredse eller utilfredse. Resultaterne er ofte af stor værdi, fordi det åbner op for nogle helt nye perspektiver. Vi oplever typisk følgende årsager til valget af “hverken/eller” kategorien:
- Respondenterne har ikke haft årsag til at være utilfredse og er derfor i udgangspunktet tilfredse. Dog mener respondenterne ikke, at de har tilstrækkelig erfaring med emnet til at erklære sig tilfredse, og de vælger derfor “hverken/eller” kategorien.
- Formuleringen af spørgsmålet og svarkategorierne har forvirret respondenterne
- Ingen af svarkategorierne passede til respondenterne, fordi deres situation slet ikke afspejles i spørgsmålet (eksempelvis kan det være svært at angive sin tilfredshed med en flødeis, hvis man er veganer og derfor ikke spiser den omtalte flødeis)
HVAD FÅR MAN UD AF AT ZOOME IND PÅ
'HVERKEN/ELLER'-SEGMENTET
Fordelen ved at udforske “hverken/eller”-segmentet er, at de ofte kan give nogle uddybninger, som giver anledning til at rette blikket fremadrettet. De kan fortælle os, hvad der skal ændres, hvis de skal angive, at de er tilfredse. De kan fortælle os, hvordan vi kan stille spørgsmålet anderledes og dermed også tilgodese deres segment. De kan uddybe for os, om deres indifferens er udtryk for en docil tilfredshed eller en følelse af, at emnet et irrelevant for dem. Dermed kan “hverken/eller”-segmentet hjælpe os med at skue ud i fremtiden og reflektere over, hvilket step der skal være det næste i udviklingen – om det så gælder en politisk debat, et produkt, en service eller noget helt fjerde.
KONTAKT MEGAFON
Vil du høre mere om MEGAFONs kvalitative undersøgelser kan du kontakte MEGAFON:
+45 77 41 41 51
mul@megafon.dk