Fokusgrupper om
Lærernes Pensions velkomstpakke
Lærernes Pension har undret sig over, hvorfor der ikke er flere af deres nye medlemmer, som interagerer med en velkomstpakke, de får tilsendt med posten. Det undersøgte MEGAFON ved at gennemføre to fokusgrupper med nye medlemmer.
EN VELKOMSTPAKKE, DER
FORDRER INTERAKTION
Hver september kan Lærernes Pension byde velkommen til en masse nye læreruddannede. Det gør de blandt andet ved at sende en velkomstpakke til de nye medlemmer, som indeholder information om deres pensionsordning og en opfordring til at udfylde deres pensionserklæring via en QR-kode. Pensionserklæringen er afgørende for, at Lærernes Pension kan håndtere medlemmernes pensionsmidler bedst muligt – men hvorfor er det så kun omkring 20%, der følger QR-koden og udfylder denne erklæring? Og hvad synes medlemmerne egentlig om den velkomstpakke og de mange nye informationer, som de får tilsendt?
FOKUSGRUPPER ANSIGT-TIL-ANSIGT
I samarbejde med Lærernes Pension blev det besluttet, at fokusgrupper var den mest velegnede metode til at afdække velkomstpakken. Fokusgrupper er nemlig gode til at få en samtale i gang om et emne, som respondenterne måske ellers ikke ville have så meget at sige om. Vi vidste på forhånd, at pension er et svært emne for mange nyuddannede at forholde sig til, og derfor vurderede vi, at den sociale dynamik i en fokusgruppe ville hjælpe til at udfolde emnet. Når respondenter bliver præsenteret for andre respondenters holdninger, bliver det ofte lettere for dem at reflektere over, hvad deres egne holdninger er. Udvekslingen af holdninger og respondenternes positionering i forhold til hinanden er ideelle til at frembringe indsigter om et emne, som respondenterne ellers ville have svært ved at forholde sig til i et ansigt-til-ansigt interview.
For første gang siden COVID-19s fremkomst i 2020 kunne MEGAFON invitere respondenterne til ansigt-til-ansigt fokusgrupper i MEGAFONs lokaler på Frederiksberg. Herfra blev fokusgruppen streamet via Microsoft Teams, så udvalgte ansatte fra Lærernes Pension havde mulighed for at følge fokusgruppen live. Dette set-up gav mulighed for, at Lærernes Pension kunne komme med input og bede MEGAFONs konsulenter om at spørge ind til specifikke emner undervejs.
ASSOCIATIONER, FEEDBACK
OG TEST AF QR-KODER
Fokusgruppen var bygget op i tre forskellige faser, som var opbygget i et omvendt-tragt format, hvor vi starter med at sætte fokus på det abstrakte og derefter arbejder os længere og længere hen mod det konkrete.
I dette tilfælde startede fokusgruppen ud med samtaler om, hvordan respondenterne generelt forholder sig til pension, og hvad de associerer med pension. Dette frembragte interessante indsigter om, hvordan langsigtede og kortsigtede perspektiver har stor indflydelse på, hvorvidt respondenterne forholder sig positivt eller negativt til pension.
Derefter bevægede vi os videre til at tale om den konkrete Velkomstpakke; hvilke forventninger respondenterne havde til denne, og hvordan de oplevede Velkomstpakkens indhold. Dette bidrog med meget konkret feedback på Velkomstpakkens indhold og layout og understregede desuden, at respondenterne i høj grad var tilfredse med Velkomstpakken på trods af, at pension er et svært emne for dem at forholde sig til.
Fokusgruppen blev afsluttet med at gå helt tæt på den konkrete praksis, som respondenterne bliver opfordret til i Velkomstpakken: at anvende brevets QR-koder. Mens respondenterne havde blandede holdninger til QR-koder generelt, var samtlige respondenter positivt overraskede over, hvor let det var at anvende QR-koderne.
MEGAFONS FOKUSGRUPPER
Har I brug for at få testet jeres kommunikationsmateriale eller på anden måde inddraget jeres medlemmers holdninger i jeres arbejde? Læs mere om MEGAFONs fokusgrupper, kommunikationsundersøgelser eller andre private løsninger.

KONTAKT MEGAFON
Vil du høre mere om MEGAFONs kvalitative undersøgelser, kan du kontakte MEGAFON:

Sofie Aasbjerg Rosenquist
Kvalitativ konsulent
+45 77 41 41 60