FOKUSGRUPPE
En fokusgruppe er en af de meste velegnede metoder til at idégenerere og opdage nye aspekter af et givent emne.
FOKUSGRUPPE
ONLINE FOKUSGRUPPE
WORKSHOPS
FOKUSGRUPPE
En fokusgruppe er en kvalitativ dataindsamlingsmetode, hvor vi typisk samler 6 til 8 personer enten fysisk eller online for at diskutere en problemstilling. Fokusgruppeinterview er en semistruktureret proces, hvor deltagerne først præsenteres for et oplæg fra moderator, for derefter at spille en aktiv rolle i at skabe et output.
FORDELE VED ET FOKUSGRUPPEINTERVIEW
Metoden har flere styrker. Her vil vi særligt fremhæve, hvordan fokusgrupper tydeliggør holdninger, nuancer, bagvedliggende begrundelser og nye perspektiver.
Når deltagerne fortæller om og kommenterer på hinandens forskellige meninger, erfaringer, idéer etc. til et emne, så bibringer det endnu flere nuancer, end når en enkelt fortæller. Når deltagerne hører om oplevelser og holdninger, der er anderledes end deres egne, bliver de bevidste om og kan dermed forholde sig til deres egne erfaringer og opfattelser på en mere reflekteret måde. Således har deltagerne i høj grad mulighed for at præge fokusgruppeinterviewet, og man får dermed et dybdegående og nuanceret indblik i de holdninger, erfaringer og ideer, der er vigtigst for deltagerne.
Dette er nyttigt, hvis man eksempelvis ønsker at afdække:
- Erfaringer og holdninger forud for en udviklingsproces
- Evaluering af et forsøgsprojekt
- Præferencer for og brug af bestemte produkter og mærker
Afhængigt af målgruppen sammensættes fokusgrupper eksempelvis efter holdninger, forbrug eller andet. Samtidig skaber MEGAFON en gavnlig gruppedynamik, som giver en meget nuanceret og detaljeret viden om et nærmere afgrænset emne. På grund af fokusgruppens dynamiske karakter er metoden hensigtsmæssig at anvende i kreativt øjemed, for eksempel med henblik på at udvikle nye ideer til en udviklingsprojekt, produktudvikling, reklamekampagner, positionering eller brandbuilding.
Konsulenterne hos MEGAFON giver dig en udførlig rådgivning om, hvilken form for fokusgruppe, der vil være optimal til netop din undersøgelse.
Under cases kan du læse om nogle af de mange spændende undersøgelser, vi laver for både offentlige og private virksomheder.
ONLINE FOKUSGRUPPE
En online fokusgruppe fungerer på samme måde som en fysisk fokusgruppe, blot foregår diskussionen via internettet. Diskussionen styres af en moderator, og deltagerne tildeles på skift ordet, eller skriver deres indlæg som i en chat. Online-fokusgrupper er velegnede, når undersøgelsens målgruppe er internetvant, og kan kommunikere i et chat-lignende forum. Grupper gennemført online er oftest forbundet med lavere omkostninger, og er mere tidsbesparende end fysiske gruppeinterviews.
Onlinefokusgrupper virker mindre forstyrrende for respondenterne, idet de kan deltage fra deres egen computer eller tablet. Samtidig øges muligheden for, at alle kommer til orde, og at dominansen fra enkeltpersoner bliver lavere. Den fysiske afstand medfører desuden, at respondenterne oplever en højere grad af anonymitet og dermed en følelse af større tryghed, der fører til, at sociale filtre svækkes. På den måde opnås der mere ærlige svar, og undersøgelsens sandhedsværdi øges.
Under cases kan du læse om nogle af de mange spændende undersøgelser, vi laver for både offentlige og private virksomheder.
WORKSHOPS
En workshop er en semi-struktureret proces, hvor deltagerne først præsenteres for et oplæg, for derefter at spille en aktiv rolle i at skabe et output – for eksempel et beslutningsgrundlag eller fælles viden, antagelser eller holdninger.
En workshop kan blandt andet laves i forbindelse med en fokusgruppe, hvor respondenterne samarbejder om at løse en given opgave. Opgaven er ofte af kreativ og visuel karakter, designet til at ramme den målgruppe som ønskes inkluderet. På den måde tages der hensyn til, at opgaven skal udfordre, men ikke undergrave, respondenternes kreative udvikling af holdninger og synspunkter. MEGAFONs indgående kendskab til målgruppen betyder, at workshops altid bliver tilpasset dem og problemstillingen.
Endelig kan workshops være medvirkende til, at respondenter får klarlagt holdninger og fordomme, som de ikke selv har været bevidste om før. Med workshops får man belyst nogle indsigter, som under andre typer af metoder ville være forblevet skjulte.
Under cases kan du læse om nogle af de mange spændende undersøgelser, vi laver for både offentlige og private virksomheder.
HVORFOR VÆLGE MEGAFON?
SOLID OG OMFATTENDE ERFARING
MEGAFON har en solid og omfattende erfaring med undersøgelser for private og offentlige virksomheder og organisationer. Vi giver jer en individuel rådgivning og gennem et tæt samarbejde med jer sammensætter vores konsulenter det undersøgelsesdesign, der er optimalt i forhold til netop jeres problemstillinger og behov.
HØJT KENDSKAB OG TROVÆRDIGHED
MEGAFON er et af de mest kendte analysefirmaer i Danmark, velkendt for en høj kvalitet og troværdighed. Ved at vælge MEGAFON får I fra starten en høj troværdighed hos dem, der skal bruge undersøgelsen: ledelsen, politikere, journalister og meningsdannere. At vælge en anerkendt samarbejdspartner gør jeres arbejde nemmere i alle faser af undersøgelsen.
UAFHÆNGIGE RESULTATER OG HØJE SVARPROCENTER
Når I skal udføre analyser, er det en god ide, at undersøgelsen bliver udført af et uafhængigt analyseinstitut, så analysen ikke bliver påvirket i en bestemt retning. Samtidig vil respondenterne være mere villige til at deltage i en undersøgelse, når det er et velkendt og respekteret firma, der kontakter dem. Med MEGAFON som afsender får I en uafhængig, seriøs og valid undersøgelse med en højere svarprocent, der sikrer en bedre kvalitet.