KOMMUNIKATIONS- & LÆSERUNDERSØGELSER
MEGAFONs kommunikations- og læserundersøgelser kan hjælpe jer med at kortlægge målgruppens opfattelse af jeres kommunikationsmateriale eller medlemsmagasin.
ER JERES KOMMUNIKATION OPTIMAL?
KOMMUNIKATIONS- &
LÆSERUNDERSØGELSER
Mange virksomheder og medlemsorganisationer oplever middelmådig tilfredshed fra deres forbrugere, kunder og medlemmer på trods af tilfredshed til selve deres produkt eller ydelse. Det kan der være mange grunde til, men vi oplever ofte, at årsagen ligger i kommunikationen til målgruppen. Ved du fx om jeres læsere rent faktisk læser og forstår, det I skriver til dem? Hvis ikke det er tilfældet, er der en god chance for, at der er noget værdifuldt at gribe fat i her!
Mange virksomheder oplever, at deres markedsføringskampagner slår fejl, fordi de ikke formår at trænge igennem til forbrugeren. Det betyder, at det øgede salg de havde forudset, aldrig slår igennem. Mange medlemsorganisationer oplever på samme måde, at deres medlemmer ikke forstår deres budskaber, reagerer på deres kommunikation eller sågar læser deres medlemsblade.
Uanset hvad jeres situation er, står vi klar med dygtige konsulenter til at identificere jeres udfordringer og designe jeres kommunikations- eller læserundersøgelse til præcis jeres behov.
Helt konkret kan I forvente at få særligt tre ting ud af jeres undersøgelse:
- At reducere omkostninger gennem tidlig modtagerinddragelse
- At forstå og forandre forbruger- og læseradfærd
- Implementering gennem rådgivning
AT REDUCERE OMKOSTNINGER GENNEM TIDLIG MODTAGERINDDRAGELSE
For at få den størst mulige effekt af jeres kommunikationsmateriale er det en god idé at inddrage jeres modtager tidligt. Det gælder hvad end der er tale om jeres medlemmer, forbrugere eller interessenter. Modtagernes oplevelse af og holdning til jeres materiale kan bruges til at præcisere fremtidig markedsføring. På den måde kan I nemlig sikre, at jeres kampagnebudskaber står klarere og har den ønskede effekt, og I reducerer dermed jeres omkostninger.
MEGAFONs kommunikations- og læseranalyser sigter altid særligt efter at sikre en høj stop-effekt. Det vil sige, at jeres modtagere ikke bare bladrer forbi jeres materiale, men stopper op og læser det. Herudover vil vi levere indsigter, som sikrer at jeres kommunikation bliver ved med at være relevant for jeres læsere og at I understøtter deres læseradfærd. Skimmer jeres læsere for eksempel kun hurtigt jeres magasin, er det vigtigt at jeres tekst er kort og komprimeret. Alle disse indsigter garderer jer mod fejlslagne kampagner eller profiler, og sparer jer dermed for at arbejde videre med ideer eller materiale, som ikke rammer plet hos jeres målgruppe.
AT FORSTÅ OG FORANDRE FORBRUGER- OG LÆSERADFÆRD
MEGAFON bruger både kvantitative og kvalitative metoder til at undersøge, om kommunikationen rammer målgruppen, om budskabet bliver opfattet som antaget, og om målgruppen påvirkes til at ændre adfærd.
Vores kvantitative undersøgelser består typisk af spørgeskemaundersøgelser gennemført over telefon eller web. Vores kvalitative undersøgelser består af alt fra individuelle dybdeinterview eller fokusgrupper til workshops og observationer. Alt efter jeres behov benytter vi en eller flere af disse metoder til at afdække, hvordan jeres kommunikationsmateriale modtages. Ud fra dette vejleder vi jer i hvordan I bedst muligt kan arbejde videre med at optimere det.
IMPLEMENTERING GENNEM RÅDGIVNING
En analyse er intet værd, medmindre den bliver implementeret rigtigt. MEGAFON tilbyder derfor strategisk rådgivning igennem hele processen og sikrer, at I får de bedst mulige redskaber til at arbejde videre med undersøgelsens resultater.
Rent praktisk forløber processen som regel sådan her:
TIDLIGERE CASES
Vi tilpasser analysemetoden til hver enkelt undersøgelse. Hos MEGAFON arbejder vores kvalitative og kvantitative afdelinger tæt sammen for at kunne angribe en problemstilling fra flere forskellige vinkler.
KONTAKT MEGAFON
HVORFOR VÆLGE MEGAFON?
SOLID OG OMFATTENDE ERFARING
MEGAFON har en solid og omfattende erfaring med undersøgelser for private og offentlige virksomheder og organisationer. Vi giver jer en individuel rådgivning og gennem et tæt samarbejde med jer sammensætter vores konsulenter det undersøgelsesdesign, der er optimalt i forhold til netop jeres problemstillinger og behov.
HØJT KENDSKAB OG TROVÆRDIGHED
MEGAFON er et af de mest kendte analysefirmaer i Danmark, velkendt for en høj kvalitet og troværdighed. Ved at vælge MEGAFON får I fra starten en høj troværdighed hos dem, der skal bruge undersøgelsen: ledelsen, politikere, journalister og meningsdannere. At vælge en anerkendt samarbejdspartner gør jeres arbejde nemmere i alle faser af undersøgelsen.
UAFHÆNGIGE RESULTATER OG HØJE SVARPROCENTER
Når I skal udføre analyser, er det en god ide, at undersøgelsen bliver udført af et uafhængigt analyseinstitut, så analysen ikke bliver påvirket i en bestemt retning. Samtidig vil respondenterne være mere villige til at deltage i en undersøgelse, når det er et velkendt og respekteret firma, der kontakter dem. Med MEGAFON som afsender får I en uafhængig, seriøs og valid undersøgelse med en højere svarprocent, der sikrer en bedre kvalitet.