LÆSERUNDERSØGELSE FOR SCLEROSEFORENINGEN
MEGAFON lavede i foråret en læserundersøgelse for Scleroseforeningen, som gav indblik i deres medlemmers forventninger, ønsker og behov. Scleroseforeningen har nemlig ikke blot én men fire medlemsmålgrupper, som hver især har forskellige forhold til sclerose, og derfor også forskellige behov og interesser.
OPLYSNING, RELEVANS OG FÆLLESSKAB
Gennem en kombineret kvantitativ og kvalitativ læserundersøgelse afdækkede MEGAFON, hvordan Scleroseforeningens fire medlemsgrupper oplever det medlemsmagasin de modtager. De fire medlemsgrupper, som hvert medlemsmagasin er målrettet, består af:
- Personer der har haft sclerose i længere tid
- Personer der for nyligt har fået konstateret sclerose
- Personer der er pårørende til sclerosepatienter
- Personer der ikke har erfaring med sclerose, men ønsker at støtte foreningens arbejde.
Den kvantitative undersøgelse viste, at hele 82% af Scleroseforeningens medlemmer var tilfredse eller meget tilfredse med medlemsbladet. Gennem den uddybende kvalitative undersøgelse blev det klart, at særligt tre nøgleord var afgørende for medlemmernes høje tilfredshed: Oplysning, relevans og fællesskab.,
OPLYSNING: "MÅSKE GÅR JEG GLIP AF NOGET VIGTIGT"
Hvad medlemmerne mere konkret synes godt og mindre godt om undersøgte MEGAFON gennem 24 kvalitative dybdeinterview. Her blev det tydeligt, at medlemmerne oplever medlemsbladet som meget oplysende, og at mange læser samtlige udgivelser. Det gør de, fordi de har en følelse af, at de risikerer at gå glip af noget vigtigt, hvis ikke de læser bladet. Læserundersøgelsens første finding blev således, at medlemmerne forventer/(ede) at få ny viden gennem medlemsbladet.
RELEVANS: HISTORIER OM UDFORDRINGER SÅVEL SOM SUCCESOPLEVELSER VIDNER OM ET MANGFOLDIGT MEDLEMSBLAD
Udover at Scleroseforeningens medlemmer oplever medlemsbladet som oplysende, anser de også bladet som meget relevant. Her var det dog interessant at se, at mens nogle medlemmer foretrak at læse opløftende og positive fortællinger om livet med sclerose, ønskede andre snarere at læse om de udfordringer og komplikationer sygdommen medfører. Anden finding blev derfor, at det er vigtigt at der i medlemsbladet veksles mellem opløftende historier og de svære aspekter. Dette gør, at magasinet opleves relevant for begge grupper og undgår at den ene gruppe mister interessen.
”Det lyder sgu nok mærkeligt, men jeg får sådan en følelse af at være med i flokken. Jeg har ikke kontakt til scleroseramte i hverdagen, så jeg føler mig sgu lidt privilegeret og som en del af et fællesskab, når jeg får bladet. Jeg får meget ny viden – Det er fantastisk at få information om konferencer og udvikling af forskellige ting. Det er meget spændende.”
–
Læser af ‘Mit liv med sclerose’, 70 år
FÆLLESSKAB: DEN FYSISKE UDGIVELSE GIVER STOR VÆRDI BLANDT MEDLEMMERNE
Selvom alt i stigende grad digitaliseres, var der ingen tvivl om, at langt størstedelen af scleroseforeningens medlemmer ønsker at modtage medlemsbladet fysisk frem for digitalt. Flere forklarede, at de ofte finder ældre blade frem og læser i dem igen, hvilket de ikke forestiller sig de ville gøre, hvis de modtog det digitalt. Herudover har mange bladet liggende fremme, så familiemedlemmer og gæster i huset også kan læse i det, og potentielt lære noget nyt om sygdommen ved at læse i det. Således blev tredje finding i læserundersøgelsen, at det fysiske format giver magasinet en længere levetid og at det kan bidrage til en følelse af fællesskab, idet det skaber bro mellem folk der har sygdommen og pårørende.
Lær mere om sclerose og scleroseforeningen på deres hjemmeside her.
Læs mere om MEGAFONs metoder og undersøgelser her.
SKAL VI STÅ FOR DIN NÆSTE LÆSEUNDERSØGELSE?
Ring og få en uforpligtende snak med en af MEGAFONs konsulenter på tlf. 77 41 41 41
HVORFOR VÆLGE MEGAFON?
SOLID OG OMFATTENDE ERFARING
MEGAFON har en solid og omfattende erfaring med undersøgelser for private og offentlige virksomheder og organisationer. Vi giver jer en individuel rådgivning og gennem et tæt samarbejde med jer sammensætter vores konsulenter det undersøgelsesdesign, der er optimalt i forhold til netop jeres problemstillinger og behov.
HØJT KENDSKAB OG TROVÆRDIGHED
MEGAFON er et af de mest kendte analysefirmaer i Danmark, velkendt for en høj kvalitet og troværdighed. Ved at vælge MEGAFON får I fra starten en høj troværdighed hos dem, der skal bruge undersøgelsen: ledelsen, politikere, journalister og meningsdannere. At vælge en anerkendt samarbejdspartner gør jeres arbejde nemmere i alle faser af undersøgelsen.
UAFHÆNGIGE RESULTATER OG HØJE SVARPROCENTER
Når I skal udføre analyser, er det en god ide, at undersøgelsen bliver udført af et uafhængigt analyseinstitut, så analysen ikke bliver påvirket i en bestemt retning. Samtidig vil respondenterne være mere villige til at deltage i en undersøgelse, når det er et velkendt og respekteret firma, der kontakter dem. Med MEGAFON som afsender får I en uafhængig, seriøs og valid undersøgelse med en højere svarprocent, der sikrer en bedre kvalitet.