Spørgsmålstyper og svarkategorier
Når vi snakker om kvantitative undersøgelser, surveys, og opinion-polls taler vi ofte om, hvilke spørgsmål der stilles. I denne artikel sætter vi fokus på, hvilke muligheder og begrænsninger der er ved forskellige kvantitative spørgsmålstyper og svarkategorier.
SOM DU SPØRGER, FÅR DU SVAR
Selvfølgelig kan spørgsmål og svarkategorier ikke skilles helt ad, da svarkategorierne nødvendigvis er defineret af spørgsmålets formulering. Vi vil derfor gennemgå forskellige svarkategorier ud fra de tre overordnede typer spørgsmål, som MEGAFON typisk anvender i vores kvantitative undersøgelser: Tilfredshedsspørgsmålet, gradbøjningsspørgsmålet og udsagnsspørgsmålet.
TILFREDSHEDSSPØRGSMÅLET
Tilfredshedsspørgsmålet anvender vi typisk i forbrugerundersøgelser og borgertilfredshedsundersøgelsen. Det formuleres således:
“Hvor tilfreds eller utilfreds er du med xxx?”
– Meget tilfreds
– Tilfreds
– Hverken tilfreds eller utilfreds
– Utilfreds
– Meget utilfreds
Svarkategorierne fremlægger forskellige grader af tilfredshed. Når man bruger disse svarkategorier, skal man særligt være opmærksomme på mellemkategorien ‘Hverken tilfreds eller utilfreds’. Respondenter, der vælger denne kategori, er ofte interessante at zoome ind på, fordi de typisk er det, vi kalder ikke-utilfredse. Dette betyder, at der skal relativt lidt til at flytte denne respondentgruppe fra at være hverken tilfreds eller utilfreds til at være tilfreds. Du kan læse mere om hverken/eller segmentet i vores artikel, som udfolder hvorfor det er vigtigt at sætte fokus på dette segment, her.
GRADBØJNINGSSPØRGSMÅLET
“I hvor høj grad oplever du, at xxx?”
– I meget høj grad
– I høj grad
– I nogen grad
– I lav grad
– Slet ikke
Fordelen ved at anvende gradbøjningsspørgsmålets svarkategorier er, at de udover gradbøjningerne også præsenterer respondenten for ‘slet ikke’ muligheden. Denne meget absolutte svarkategori giver os mulighed for at afrapportere, hvis en givet oplevelse slet ikke er til stede blandt en målgruppe. Derudover giver svarkategorierne gode muligheder for at tracke respondenters oplevelser over tid. En enkelt ting skal man dog være særligt opmærksom på med disse svarkategorier: Hvis ikke, at oplevelsen er beskrevet tilstrækkeligt detaljeret i spørgsmålet, vil mange respondenter vælge svarkategorien ‘i nogen grad’, fordi de ikke kan genkende sig selv i beskrivelsen. Derfor er det vigtigt at afholde pilot-interview, hvor formuleringen og svarkategorierne testes.
UDSAGNSSPØRGSMÅLET
“Hvor enig er du i følgende udsagn: xxx”
– Meget enig
– Overvejende enig
– Hverken enig eller uenig
– Overvejende uenig
– Meget uenig
Ligesom med gradbøjningsspørgsmålet, skal man her være opmærksom på formuleringen af udsagnet, for at svarkategorierne fungerer optimalt. Spørgemetoden og svarkategorierne er ofte gode til at tage pulsen på politiske situationer, da man kan indsætte et politisk udsagn, som respondenterne kan erklære sig enige eller uenige i.
SKAL VI LAVE DIN NÆSTE UNDERSØGELSE?
MEGAFON er eksperter i kvantitative undersøgelser. Læs mere om vores kvantitative metoder og muligheder her.
KONTAKT MEGAFON
Vil du høre mere om MEGAFONs kvalitative undersøgelser kan du kontakte MEGAFON:
Michael Ulf Larsen
Vicedirektør
+45 77 41 41 51