PAPIR VS. SKÆRM:
DANSKERNE FORTRÆKKER FORSAT PAPIRET
En ny befolkningsundersøgelse viser, at størstedelen af danskerne fortsat foretrækker at læse deres fagtekster på papir. På trods af denne tendens, er der dog også sket ændringer i danskernes præferencer siden 2020.
En undersøgelse af danskernes præferencer
I en verden domineret af skærme og digitale medier, er det interessant at undersøge, hvordan vores præferencer for at læse fagtekster udvikler sig.
En undersøgelse, som er designet og gennemført af Bjerg Kommunikation og MEGAFON i juli 2023, viser, at flertallet fortsat foretrækker at læse fagtekster på papir. Formålet med undersøgelsen var netop at afdække danskernes præferencer, når det gælder læsning af fagtekster på skærme og på papir.
Undersøgelsen viser blandt andet, at:
- Papir fortsat er populært: 72% af danskerne foretrækker at læse på papir i 2023, hvis de skal læse en fagtekst, som er mere end tre sider lang. Hvis fagteksten er kortere end 3 sider, foretrækker 61% papiret
- Uddannelse påvirker vores præferencer: Generelt har vores uddannelse større betydning for vores præferencer i 2023, end det havde i 2020. Eksempelvis foretrækker personer med en lang uddannelse, i højere grad end personer med en kort uddannelse, at læse fagtekster på papir. Denne forskel er blevet større i løbet af de sidste tre år.
- Skærme vinder frem: Selvom papirtekster fortsat er det foretrukne valg, så er antallet af danskere, som foretrækker papir, faldet siden 2020. I 2023 foretrak 72% af danskernes papiret, hvis de skulle læse en fagtekst på over tre sider, hvor det var 81% i 2020.
Præferencen af at læse fagtekster på en skærm eller på papir kan derudover variere alt efter, hvilken situation der er tale om. Undersøgelsen viser nemlig, at visse situationelle præferencer kan komme i spil:
- Papiret foretrækkes særligt i to situationer: Når det er vigtigt at kunne koncentrere sig, og når der skal tages noter.
- Skærmen foretrækkes særligt ved to formål: Når det er nødvendigt at kunne dele eller søge i en tekst.
Undersøgelsens metode
Undersøgelsen er udviklet i et samarbejde mellem Bjerg Kommunikation og MEGAFON og er gennemført som en webundersøgelse med respondenter fra MEGAFONs repræsentative Danmarkspanel. En webundersøgelse sikrer en meget stor spredning inden for målgruppen, som, efter aftale med Bjerg Kommunikation, er fastsat til personer over 18 år.
For et undersøgelsesdesign som dette er 1000 interview et passende antal interview til at give tilstrækkelig statistisk sikkerhed for de opnåede resultater. I denne undersøgelse har 1.001 respondenter svaret i perioden den 7. – 13. juni 2023.
Hvis der ønskes en dybere forståelse for undersøgelsen, kan rapporten læses i sin helhed her
KONTAKT MEGAFON
HVORFOR VÆLGE MEGAFON?
SOLID OG OMFATTENDE ERFARING
MEGAFON har en solid og omfattende erfaring med undersøgelser for private og offentlige virksomheder og organisationer. Vi giver jer en individuel rådgivning og gennem et tæt samarbejde med jer sammensætter vores konsulenter det undersøgelsesdesign, der er optimalt i forhold til netop jeres problemstillinger og behov.
HØJT KENDSKAB OG TROVÆRDIGHED
MEGAFON er et af de mest kendte analysefirmaer i Danmark, velkendt for en høj kvalitet og troværdighed. Ved at vælge MEGAFON får I fra starten en høj troværdighed hos dem, der skal bruge undersøgelsen: ledelsen, politikere, journalister og meningsdannere. At vælge en anerkendt samarbejdspartner gør jeres arbejde nemmere i alle faser af undersøgelsen.
UAFHÆNGIGE RESULTATER OG HØJE SVARPROCENTER
Når I skal udføre analyser, er det en god ide, at undersøgelsen bliver udført af et uafhængigt analyseinstitut, så analysen ikke bliver påvirket i en bestemt retning. Samtidig vil respondenterne være mere villige til at deltage i en undersøgelse, når det er et velkendt og respekteret firma, der kontakter dem. Med MEGAFON som afsender får I en uafhængig, seriøs og valid undersøgelse med en højere svarprocent, der sikrer en bedre kvalitet.