EVALUERING AF KAMPAGNEN ”KUN MED KONDOM”
Sundhedsstyrelsen ønskede at evaluere kondom-kampagnen, ”Kun med Kondom”, hvis formål var at informere omkring sikker sex samt opfordre unge til at huske kondomet. I samarbejde med MEGAFON iværksatte Sundhedsstyrelsen derfor en kombineret kvantitativ og kvalitativ undersøgelse, der skulle undersøge og afdække effekten af og holdningen til kampagnen.
SUNDHEDSSTYRELSEN
METODE MIX
Inden Sundhedsstyrelsens kampagne gik i luften, udførte MEGAFON en kvantitativ adfærdsmåling for at få indblik i de unges kondomvaner. Da kampagnen havde kørt nogle uger, udførte MEGAFON en effektmåling for at undersøge, om kampagnen havde den tilsigtede effekt.
Sundhedsstyrelsen ønskede herudover mere dybdegående viden om de unges holdning til selve kampagnen. De kvantitative målinger blev derfor suppleret med fokusgrupper. ”Det er vigtigt at fange respondenterne, hvor de er – og når de unge går på Crazy Daisy, så går MEGAFON med.” I samarbejde med Crazy Daisy og et gymnasium i København, blev der afholdt i alt fem fokusgrupper. Tre på diskoteket og to på gymnasiet.
Under alle fokusgrupperne var deltagerne omgivet af venner og bekendte i en afslappet stemning, hvilket betød at, at diskussionen flød frit, og fokusgrupperne gav med mange dybdegående og interessante indsigter.
TÆT SAMRABEJDE MELLEM AFDELINGERNE
Ved mange projekter giver det mening at kombinere kvalitative metoder og kvantitative metoder. Hos MEGAFON arbejder vores kvalitative og kvantitative afdelinger tæt sammen for at kunne angribe en problemstilling fra flere forskellige vinkler og blande forskellige metoder.
AT KOMBINERE
MANGE MED DYBDE
Ved at kombinere kvantitative og kvalitative metoder fik Sundhedsstyrelsen således både svar på hvor mange, samt hvorfor og hvordan, og de fik fokus på, hvordan deres fremadrettede kampagner med fordel kan formes.
KONTAKT MEGAFON
Ring til os i dag på telefon: +45 77 41 41 41, og få en uforpligtende snak om, hvordan I bedst kommer videre med jeres projekt.
HVORFOR VÆLGE MEGAFON?
SOLID OG OMFATTENDE ERFARING
MEGAFON har en solid og omfattende erfaring med undersøgelser for private og offentlige virksomheder og organisationer. Vi giver jer en individuel rådgivning og gennem et tæt samarbejde med jer sammensætter vores konsulenter det undersøgelsesdesign, der er optimalt i forhold til netop jeres problemstillinger og behov.
HØJT KENDSKAB OG TROVÆRDIGHED
MEGAFON er et af de mest kendte analysefirmaer i Danmark, velkendt for en høj kvalitet og troværdighed. Ved at vælge MEGAFON får I fra starten en høj troværdighed hos dem, der skal bruge undersøgelsen: ledelsen, politikere, journalister og meningsdannere. At vælge en anerkendt samarbejdspartner gør jeres arbejde nemmere i alle faser af undersøgelsen.
UAFHÆNGIGE RESULTATER OG HØJE SVARPROCENTER
Når I skal udføre analyser, er det en god ide, at undersøgelsen bliver udført af et uafhængigt analyseinstitut, så analysen ikke bliver påvirket i en bestemt retning. Samtidig vil respondenterne være mere villige til at deltage i en undersøgelse, når det er et velkendt og respekteret firma, der kontakter dem. Med MEGAFON som afsender får I en uafhængig, seriøs og valid undersøgelse med en højere svarprocent, der sikrer en bedre kvalitet.