Hvad gør vi, når vælgerne er i tvivl?
Vi har et ret godt bud.
I enhver undersøgelse er der et segment, som er i tvivl om, hvad de skal svare. Det gælder, hvad end man spørger, om de foretrækker et produkt frem for et andet eller, som det var tilfældet i forbindelse med afstemningen om forsvarsforbeholdet, om de ville stemme ja eller nej til afskaffelsen af forbeholdet. Denne målgruppe har mange svært ved at vide, hvad de skal stille op med – men hos MEGAFON har vi gjort en dyd ud af at specialisere os i netop dette segment. Med kvalitative metoder bliver vi klogere på vælgernes refleksioner og værdier og derigennem, hvorvidt de i sidste ende vil stemme ja eller nej.
PRÆCISE RESULTATER VED ENDNU ET VALG
Ved den nyligt afsluttede folkeafstemning om, hvorvidt danskerne mente, at Danmark skulle kunne deltage i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar ved at afskaffe EU-forsvarsforbeholdet, var en stor del af vælgerne i tvivl. Og hvordan forudser man så som analyseinstitut, hvad det endelige resultat vil blive, når vælgerne selv er i tvivl?
Hos MEGAFON har vi brugt den samme metode ved adskillige valg, og endnu engang resulterede det i, at vi leverede den exit poll, der kom tættest på det reelle resultat. Vores første exit poll var nemlig kun 0,3 procentpoint fra det endelige resultat.
HVAD ER VORES HEMMELIGE INGREDIENS, TÆNKER DU?
Faktisk er vores fremgangsmåde slet ikke hemmelig, men dybt teoretisk funderet. Vi baserer nemlig vores kvantitative målinger på et kvalitativt forarbejde. I vores forarbejde taler vi med tvivler-segmentet om en række emner, som relaterer sig til – i dette tilfælde – forsvarsforbeholdet og deres tvivl i forhold til dette. Med andre ord forstår vi, at vi, når det kommer til tvivlere, ikke får svar på vores egentlige spørgsmål ved bare at stille det igen og igen, men snarere må forstå, hvilke refleksioner og værdier det aktiverer i dem. På baggrund af disse samtaler kan vi i langt højere grad forstå, hvilke argumenter der ræsonnerer med dem, og i sidste ende, hvorvidt de vil ende med at stemme ja eller nej – også selvom de ikke selv er sikre på deres valg endnu.
SOLIDT DATAGRUNDLAG OPNÅS GENNEM EN HERMENEUTISK PROCES
Rent praktisk er vores fremgangsmåde sådan, at vi laver en første måling, hvor vi kvantitativt stiller et repræsentativt udsnit af den danske befolkning en række spørgsmål, som vi mener kunne være relevante i forhold til deres stemme. Her spurgte vi blandt andet ind til, hvilke argumenter respondenterne mente der var de bedste på henholdsvis ja-siden og på nej-siden. Først bad vi om åbne besvarelser og herefter præsenterede vi nogle lukkede kategorier.
Efter denne måling ringede vi rundt til et udsnit af de respondenter, som havde svaret, at de var i tvivl om, hvorvidt de ville stemme ja eller nej til afskaffelsen af forsvarsforbeholdet, og som havde angivet forskellige argumenter, som de synes var de bedste. Her spurgte vi dem ind til, hvad der gjorde, at de var i tvivl, og hvad de syntes, de manglede viden om. Det er givetvis svært at svare på, og derfor lagde vi stor vægt på at få respondenterne til at udfolde, hvorfor et givent emne var vigtigt for dem, eller vi spurgte ind til andre emner, som var lettere for dem at forholde sig til. Det resulterede i indsigter, som var afgørende for den videre proces. Enkelte af disse kan du læse om i den grå boks nedenfor.
Resultaterne fra det første spørgeskema og fra de kvalitative interview gav os et nyt og langt mere nuanceret og præcist grundlag for at udarbejde et nyt spørgeskema. Dette sendte vi endnu engang ud til et repræsentativt udsnit af danskerne, og gennem denne proces fik vi en bedre forståelse for, hvad der ligger til grund for danskernes stemmer.
Denne forståelse er i sidste ende grundstenen for, at de matematiske modeller, vi benytter til at forudse, hvor mange procent af danskerne, der stemmer henholdsvis ja eller nej, er så præcise.
Kvalitative indsigter
For mange betød ”jeg er i tvivl”, at de lænede mod et svar, men ikke var endeligt besluttet
Når vi kontaktede respondenter, som havde angivet, at de var i tvivl om, hvorvidt de ville stemme ja eller nej til afskaffelsen af forsvarsforbeholdet, viste det sig, at mange rent faktisk lænede mod enten et ja eller et nej. Bag deres ”jeg er i tvivl”-angivelse lå der altså i højere grad, at de ikke var endeligt besluttet, end at de var i tvivl. Med det på plads var næste skridt at finde ud af, hvilke argumenter der trak dem i både den ene og den anden retning, og hvad der havde størst betydning for, hvad de endeligt ville stemme.
Rusland er på alles tanker – men trækker både mod ja eller nej
Mange respondenter nævnte, at de mente, Rusland var en trussel. Her var det vigtigt at finde ind til kernen af, hvordan, hvornår og hvorfor respondenterne oplevede denne trussel. I modsætning til mange andre emner, som eksempelvis respondenternes opfattelse af EU, var frygten for Rusland nemlig ikke ensbetydende med, at de lænede mod et ja eller et nej. Både på ja-siden og på nej-siden var den russiske trussel nemlig stærke argumenter. Nøglen til at forudse, om respondenterne ville stemme ja eller nej, lå altså ikke i at finde ud af, hvorvidt Rusland var en trussel, men derimod i hvordan og hvornår.
HELD ELLER SOLIDT METODISK HÅNDVÆRK?
Nogle gange afskriver kritiske tunger præcise exit polls som held. Og selvom man selvfølgelig også kan være heldig, så ligger der hos MEGAFON altid en stor og fokuseret arbejdsproces bag. Gennem en kombination af kvantitative og kvalitative metoder skaber vi et yderst solidt grundlag for vores data. Denne gang resulterede det i, at vi var det analyseinstitut, der kom tættest på det endelige resultat – og det satser vi også på, at det gør næste gang!
SKAL MEGAFON LAVE DIN NÆSTE UNDERSØGELSE?
Vores konsulenter står klar til at rådgive dig om din undersøgelse.
Ring til os på 77 41 41 41 for en uforpligtende samtale eller udfyld vores kontaktformular her og bliv ringet op af en af vores konsulenter.
HVORFOR VÆLGE MEGAFON?
SOLID OG OMFATTENDE ERFARING
MEGAFON har en solid og omfattende erfaring med undersøgelser for private og offentlige virksomheder og organisationer. Vi giver jer en individuel rådgivning og gennem et tæt samarbejde med jer sammensætter vores konsulenter det undersøgelsesdesign, der er optimalt i forhold til netop jeres problemstillinger og behov.
HØJT KENDSKAB OG TROVÆRDIGHED
MEGAFON er et af de mest kendte analysefirmaer i Danmark, velkendt for en høj kvalitet og troværdighed. Ved at vælge MEGAFON får I fra starten en høj troværdighed hos dem, der skal bruge undersøgelsen: ledelsen, politikere, journalister og meningsdannere. At vælge en anerkendt samarbejdspartner gør jeres arbejde nemmere i alle faser af undersøgelsen.
UAFHÆNGIGE RESULTATER OG HØJE SVARPROCENTER
Når I skal udføre analyser, er det en god ide, at undersøgelsen bliver udført af et uafhængigt analyseinstitut, så analysen ikke bliver påvirket i en bestemt retning. Samtidig vil respondenterne være mere villige til at deltage i en undersøgelse, når det er et velkendt og respekteret firma, der kontakter dem. Med MEGAFON som afsender får I en uafhængig, seriøs og valid undersøgelse med en højere svarprocent, der sikrer en bedre kvalitet.