DYBDEINTERVIEW
Dybdeinterview er et af de mest egnede redskaber til at få et mere dybdegående indblik i respondentens viden, holdninger, motiver og livsanskuelser.
FACE-TO-FACE
ONLINE
TELEFON
WALK-ALONG
ON THE SPOT
FACE-TO-FACE INTERVIEW
Face-to-Face dybdeinterview er den mest hyppige form for interview. Ved dybdeinterviewet befinder respondent og interviewer sig ansigt til ansigt, så interviewer kan tolke på både ord og kropssprog for at opnå en bedre forståelse.
Som følge af den direkte kontakt bliver der desuden skabt en tillid mellem interviewer og respondent, som betyder, at respondenten åbner mere op. Lokationen for et dybdeinterview har ligeledes stor betydning for respondentens besvarelse. Omhandler problemstillingen for eksempel følelser, vaner og hverdag, anbefaler vi altid et sted, hvor respondenten føler sig tryg. Afhængigt af problemstilling og respondent kan dybdeinterview afholdes hjemme hos respondenten, i vores lokaler på Frederiksberg eller i neutrale lokaler.
Det dybdegående Face-to-Face-interview bygger altid på en interviewguide, der sikrer, at vi kommer rundt om hele problemstillingen i interviewsituationen. Dog tilstræber vi altid at planlægge dybdeinterviewet på en sådan måde, at der er tid til uddybende spørgsmål. Det er alfa og omega for en kvalitativ undersøgelse, at der er plads til det uforudsete, da det ofte er her, de rigtigt interessante indsigter ligger gemt.
Under cases kan du læse om nogle af de mange spændende undersøgelser, vi laver for både offentlige og private virksomheder.
ONLINE INTERVIEW
Ved et online dybdeinterview kan interviewer og respondent gennem video se hinanden og tale sammen, uden at befinde sig i det samme rum. Det betyder, at der i næsten samme grad som i et face-to-face dybdeinterview opnås en fortrolighed i interviewet. Denne fortrolighed kan endda i nogle tilfælde forekomme stærkere end ved det personlige interview. Dette skyldes, at respondenten sidder derhjemme i trygge omgivelser og potentielt føler sig beskyttet af skærmen imellem dem. I andre tilfælde vil et face-to-face dybdeinterview dog stadig være at foretrække, idet det personlige møde skaber et dybere og rigere datasæt.
Den seneste tid er mange af os blevet langt mere komfortable i det digitale univers. Det betyder, at det i langt højere grad end tidligere er blevet muligt at udføre dybdeinterview online. Hos MEGAFON har vi stor erfaring med online dybdeinterview med folk i alle aldersgrupper, faggrupper og målgrupper.
TELEFON INTERVIEW
Telefoninterviewet er en anden meget anvendt metode hos MEGAFON. Telefoninterviewet har mange af de samme fordele, som det dybdegående Face-to-Face interview har. Dog er det både hurtigere og billigere at udføre, da interviewer og respondent ikke befinder sig i samme lokale.
Ved ømtålelige og personlige problemstillinger er der både fordele og ulemper ved et telefoninterview. Mens der ikke bliver skabt den samme tillid mellem respondent og interviewer ved et telefoninterview som i en ansigt-til-ansigt situation, kan respondenten til gengæld føle sig mere anonym, og således have nemmere ved at åbne op.
Ved undersøgelser hvor emnet ikke er personfølsomt, er det oftest mere optimalt at vælge telefoninterviews, da det er billigere at øge både antallet og den geografiske spredning af respondenter.
Under cases kan du læse om nogle af de mange spændende undersøgelser, vi laver for både offentlige og private virksomheder.
WALK-ALONG INTERVIEW
Walk-alongs er en afart af Face-to-Face dybdeinterview. I en walk-along sidder man imidlertid ikke overfor hinanden ved et bord, men går sammen rundt.
Walk-alongs kan være en fordel, hvis fokus er på de fysiske rammer. I et projekt omkring byfornyelse i et belastet område, er metoden velegnet, da man kan gå rundt og tale om reelle fysiske ting, og holdninger og associationer til disse. I en traditionel interviewsituation kan det være meget abstrakt at tale om eksempelvis et nærområde, som man ikke kan se i situationen, men skal genkalde sig ud fra sin erindring. På den måde gør en walk-along det abstrakte ganske konkret.
Derudover er det for mange respondenter en mere velkendt måde at have en samtale på, hvorfor respondenten føler sig mere afslappet og samtalen flyder bedre. En walk-along kan for eksempel også laves som en bike-along eller run-along alt efter problemstillingens karakter.
Under cases kan du læse om nogle af de mange spændende undersøgelser, vi laver for både offentlige og private virksomheder.
ON THE SPOT INTERVIEW
On-the-spot interviewet foretages uden forudgående aftale med respondenten. De er almindeligvis kortere end aftalte interviewformer, og giver heller ikke samme dybde. Til gengæld er de velegnede som supplement til andre metoder, eller som en del af en pilottest.
Under cases kan du læse om nogle af de mange spændende undersøgelser, vi laver for både offentlige og private virksomheder.
HVORFOR VÆLGE MEGAFON?
SOLID OG OMFATTENDE ERFARING
MEGAFON har en solid og omfattende erfaring med undersøgelser for private og offentlige virksomheder og organisationer. Vi giver jer en individuel rådgivning og gennem et tæt samarbejde med jer sammensætter vores konsulenter det undersøgelsesdesign, der er optimalt i forhold til netop jeres problemstillinger og behov.
HØJT KENDSKAB OG TROVÆRDIGHED
MEGAFON er et af de mest kendte analysefirmaer i Danmark, velkendt for en høj kvalitet og troværdighed. Ved at vælge MEGAFON får I fra starten en høj troværdighed hos dem, der skal bruge undersøgelsen: ledelsen, politikere, journalister og meningsdannere. At vælge en anerkendt samarbejdspartner gør jeres arbejde nemmere i alle faser af undersøgelsen.
UAFHÆNGIGE RESULTATER OG HØJE SVARPROCENTER
Når I skal udføre analyser, er det en god ide, at undersøgelsen bliver udført af et uafhængigt analyseinstitut, så analysen ikke bliver påvirket i en bestemt retning. Samtidig vil respondenterne være mere villige til at deltage i en undersøgelse, når det er et velkendt og respekteret firma, der kontakter dem. Med MEGAFON som afsender får I en uafhængig, seriøs og valid undersøgelse med en højere svarprocent, der sikrer en bedre kvalitet.