DANSKERNE VIL LÆSE PÅ PAPIR
En stadig større del af danskernes skriftlige kommunikation og læsning finder i dag sted gennem digitale platforme. Men hvilke præmisser for formidling og forståelse har tekster som læses digitalt? Dette har Bjerg Kommunikation undersøgt i samarbejde med MEGAFON.
DE UNGE FORETRÆKKER PAPIR I HØJERE GRAD END ÆLDRE
KVINDER OG UNGE VIL
LÆSE PÅ PAPIR
Hele 77 % af danskerne foretrækker at læse på papir fremfor skærm, når de skal læse længere faglige tekster, f.eks. en bog eller længere artikel. Hvad der måske kan virke overraskende er imidlertid, at det især er de 18-29-årige, der foretrækker at læse på papir, hvis der er tale om længere tekster – hele 83 %. Blandt de 60-69-årige er det 73 %.
Undersøgelsen viser desuden, at kvinder (85 %) foretrækker papir i højere grad end mænd (71 %), og at danskere med lang uddannelse (77 %) foretrækker papir i højere grad end danskere med kort uddannelse (58 %).
LÆSBARHED HANDLER OM SÆTNINGSLED
59% mener, at det er nemmere at læse en tekst, som indledes med “Gymnasierne vurderer…” end ”Der er på gymnasierne den vurdering…”.
ET AKTIV BRUG AF
UNDERSØGELSESDESIGNET
Undersøgelsen blev gennemført som en internetundersøgelse i MEGAFONs Danmarks-panel, hvor I alt 1036 respondenter deltog.
Da en del af undersøgelsen netop handlede om læsning og forståelse af digitale tekster vurderede MEGAFON, at man ville opnå de bedste resultater ved rent faktisk at placere respondenten i en digital læsesituation.
Ved at gennemføre undersøgelsen via internettet, var det muligt at præsentere en række teksteksempler på respondentens skræm og herefter lade dem vurdere deres læsbarhed. Valget af en internetundersøgelse blev på den måde brugt aktivt til at skabe de mest konkrete og brugbare indsigter.
På baggrund af resultaterne kunne Bjerg Kommunikation således analysere, hvilke syntakser og grammatiske konstruktioner der egner sig bedst til digitale tekster.
KONTAKT MEGAFON
Ring til os i dag på telefon: +45 77 41 41 41, og få en uforpligtende snak om, hvordan I bedst kommer videre med jeres projekt.
HVORFOR VÆLGE MEGAFON?
SOLID OG OMFATTENDE ERFARING
MEGAFON har en solid og omfattende erfaring med undersøgelser for private og offentlige virksomheder og organisationer. Vi giver jer en individuel rådgivning og gennem et tæt samarbejde med jer sammensætter vores konsulenter det undersøgelsesdesign, der er optimalt i forhold til netop jeres problemstillinger og behov.
HØJT KENDSKAB OG TROVÆRDIGHED
MEGAFON er et af de mest kendte analysefirmaer i Danmark, velkendt for en høj kvalitet og troværdighed. Ved at vælge MEGAFON får I fra starten en høj troværdighed hos dem, der skal bruge undersøgelsen: ledelsen, politikere, journalister og meningsdannere. At vælge en anerkendt samarbejdspartner gør jeres arbejde nemmere i alle faser af undersøgelsen.
UAFHÆNGIGE RESULTATER OG HØJE SVARPROCENTER
Når I skal udføre analyser, er det en god ide, at undersøgelsen bliver udført af et uafhængigt analyseinstitut, så analysen ikke bliver påvirket i en bestemt retning. Samtidig vil respondenterne være mere villige til at deltage i en undersøgelse, når det er et velkendt og respekteret firma, der kontakter dem. Med MEGAFON som afsender får I en uafhængig, seriøs og valid undersøgelse med en højere svarprocent, der sikrer en bedre kvalitet.