HVEM ER BEDRE TIL AT VURDERE, HVAD VÆRDIGHED I ÆLDREPLEJEN ER, END DE ÆLDRE SELV?
Flere kommuner beder MEGAFON give deres ældre borgere mulighed for selv at være med til at vurdere, hvad der er væsentligt i kommunens værdighedspolitik og services på ældreområdet, inden den egentlige ældreundersøgelse i kommunen skal gennemføres.
Ikke én kommune er ens og ikke én ældrepolitik den samme - Kvalitative forundersøgelser hjælper med at afdække det unikke
På nettet findes der i dag mange standardiserede spørgeskemaer, som kommunerne kan lade sig inspirere af, når de skal gennemføre borgerundersøgelser blandt ældre. Som kommune bør man dog være opmærksom på, at ikke én kommune er ens og ikke én ældrepolitik den samme. Standardiserede spørgeskemaer kommer ikke altid helt i dybden med den enkelte kommunes unikke særpræg og individuelle vision for ældrepolitikken.
Med en kvalitativ forundersøgelse får kommunerne data som beskriver lige nøjagtig deres borgeres forståelse, adfærd og behov. Samtidig får man svar på, hvorfor målgruppen handler, som de gør, eller hvordan de handler. Vi kalder det ”bløde” data, fordi det er subjektive holdninger, som ikke kan standardiseres eller sættes på formel.
Med indsigterne fra en kvalitativ forundersøgelse har man et stærkt udgangspunkt for at identificere fokusområderne til den egentlige undersøgelse. Man får be- eller afkræftet hypoteser og får svar på, hvorfor det forholder sig sådan. På den måde undgår man at ramme ved siden af med misforståede spørgsmål og skæve emner.
De ældre i Køge og Aalborg Kommune fortalte om deres helt egen virkelighed, inden den egentlige undersøgelse blev sat i gang
I Køge Kommune ønskede man at give de ældre borgere mulighed for selv at være med til at vurdere kommunens værdighedspolitik, og i Aalborg ønskede man at få indsigt i, hvordan ældre og handicappede hjemmeboende borgere oplevede det at modtage hjemmehjælp.
For begge kommuner har MEGAFON gennemført en kvalitativ forundersøgelse bestående af telefoniske dybdeinterview og fokusgrupper, der har givet borgerne mulighed for med egne ord at fortælle, hvad værdighed er for dem, og hvilke områder i ældreplejen der er vigtige for dem i deres dagligdag.
I Køge Kommune var det således borgernes egne opfattelser af værdighed og kommunens værdighedspolitik, der dannede rammerne for det spørgeskema, som omkring 1500 af kommunens ældre medborgere fik mulighed for at svare på. Borgerne havde altså selv mulighed for at være med til at vise Køge kommune, hvilke områder de følte var vigtige, og som derfor også i fremtiden bør prioriteres højest.
I Aalborg Kommune handlede en af de vigtigste indsigter fra den kvalitative forundersøgelse om, hvor vigtig den gensidige relation mellem borgeren og den faste hjælper er. Det har stor betydning for borgeren at blive mødt med omsorg og respekt fra deres faste hjælper. Det kan være meget grænseoverskridende at få hjælp til personlig pleje, og derfor er det vigtigt, at borgeren oplever relationen og dermed også situationen som tryg. I den efterfølgende kvantitative undersøgelse blev indsigterne fra den kvalitative forundersøgelse forvandlet til spørgsmål, der blev stillet til 1650 ældre borgere via telefoniske interview, hvormed der blev skabt et statistisk grundlag.
Fordelen ved den kvalitative forundersøgelse i begge kommuner var, at den gav øget klarhed og retning, så kommunen i samarbejde med MEGAFON lettere kunne stille respondenterne de helt rigtige spørgsmål i den efterfølgende kvantitative spørgeskemaundersøgelse. Samtidig blev man som kommune også klogere på målgruppens tanker og adfærd.
KONTAKT MEGAFON
HVORFOR VÆLGE MEGAFON?
SOLID OG OMFATTENDE ERFARING
MEGAFON har en solid og omfattende erfaring med undersøgelser for private og offentlige virksomheder og organisationer. Vi giver jer en individuel rådgivning og gennem et tæt samarbejde med jer sammensætter vores konsulenter det undersøgelsesdesign, der er optimalt i forhold til netop jeres problemstillinger og behov.
HØJT KENDSKAB OG TROVÆRDIGHED
MEGAFON er et af de mest kendte analysefirmaer i Danmark, velkendt for en høj kvalitet og troværdighed. Ved at vælge MEGAFON får I fra starten en høj troværdighed hos dem, der skal bruge undersøgelsen: ledelsen, politikere, journalister og meningsdannere. At vælge en anerkendt samarbejdspartner gør jeres arbejde nemmere i alle faser af undersøgelsen.
UAFHÆNGIGE RESULTATER OG HØJE SVARPROCENTER
Når I skal udføre analyser, er det en god ide, at undersøgelsen bliver udført af et uafhængigt analyseinstitut, så analysen ikke bliver påvirket i en bestemt retning. Samtidig vil respondenterne være mere villige til at deltage i en undersøgelse, når det er et velkendt og respekteret firma, der kontakter dem. Med MEGAFON som afsender får I en uafhængig, seriøs og valid undersøgelse med en højere svarprocent, der sikrer en bedre kvalitet.