Borgere i Aalborg Kommune er fortsat tilfredse med hjemmeplejen
MEGAFON har i december 2024 foretaget en tilfredshedsundersøgelse af hjemmeplejen i Aalborg kommune som opfølgning på tidligere undersøgelser fra 2019 og 2022. Resultaterne viser, at der fortsat er høj tilfredshed med den hjælp og pleje, som borgerne modtager.
En undersøgelse af hjemmeplejen i Aalborg Kommune
Aalborg Kommune ønskede at foretage en kvantitativ og kvalitativ brugerundersøgelse som opfølgning på tidligere undersøgelse fra 2019 og 2022. Undersøgelsen har taget udgangspunkt i et udsnit af de ca. 7000 hjemmeboende borgere, der i dag modtager praktisk hjælp (tøjvask, indkøb, rengøring m.v.) og personlig pleje (bad, toiletbesøg, hjælp til at spise og drikke m.v.) fra kommunen og private leverandører.
Undersøgelsen viser blandt andet, at:
- Der er samlet set stor tilfredshed blandt borgerne: 45 % af borgerne er tilfredse, mens 42% er meget tilfredse. Kun 7 % angav, at de er utilfredse eller meget utilfredse.
- Hjemmeplejen scorer højt på respekt og omsorg: På en skala fra ét til fem placerer medarbejdernes respekt og omsorg sig i toppen med en score på 4,77. Derudover fremhæves medarbejdernes kompetencer, relationen til modtagerne og hjælpen tilpasset den enkeltes behov som meget vigtige faktorer for borgernes tilfredshed.
- Kommunikationen er mangelfuld: Borgerne mener, at kommunikationen omkring ændringer kan styrkes. De savner at få besked i god tid – både ved ændringer i tidspunktet for plejen og ved udskiftning af medarbejdere.
Undersøgelsens metode
Demografi
Den kvantitative del af undersøgelsen er gennemført som en telefonundersøgelse i perioden 3. oktober til 28. oktober 2024. Til undersøgelsen blev der anvendt en bruttostikprøve på 6.678 telefonnumre fra telefonlister modtaget fra Aalborg kommune. Samlet set blev 1.612 interview gennemført. Dette vurderes som et tilfredsstillende resultat for en undersøgelse af denne type.
Den kvalitative del af undersøgelsen tager udgangspunkt i 16 telefoniske dybdeinterviews. Interviewene er fordelt på grupperne af modtagere af henholdsvis praktisk hjælp og/eller personlig pleje med borgere. Dybdeinterviewene har bidraget til, at borgerne har haft mulighed for at uddybe deres oplevelser og holdninger. Interviewene er fortaget i perioden fra d. 15 december til d. 3 januar.


KONTAKT MEGAFON
Ring til os i dag på telefon: +45 77 41 41 41, og få en uforpligtende snak om, hvordan I bedst kommer videre med jeres projekt.
HVORFOR VÆLGE MEGAFON?
SOLID OG OMFATTENDE ERFARING
MEGAFON har en solid og omfattende erfaring med undersøgelser for private og offentlige virksomheder og organisationer. Vi giver jer en individuel rådgivning og gennem et tæt samarbejde med jer sammensætter vores konsulenter det undersøgelsesdesign, der er optimalt i forhold til netop jeres problemstillinger og behov.
HØJT KENDSKAB OG TROVÆRDIGHED
MEGAFON er et af de mest kendte analysefirmaer i Danmark, velkendt for en høj kvalitet og troværdighed. Ved at vælge MEGAFON får I fra starten en høj troværdighed hos dem, der skal bruge undersøgelsen: ledelsen, politikere, journalister og meningsdannere. At vælge en anerkendt samarbejdspartner gør jeres arbejde nemmere i alle faser af undersøgelsen.
UAFHÆNGIGE RESULTATER OG HØJE SVARPROCENTER
Når I skal udføre analyser, er det en god ide, at undersøgelsen bliver udført af et uafhængigt analyseinstitut, så analysen ikke bliver påvirket i en bestemt retning. Samtidig vil respondenterne være mere villige til at deltage i en undersøgelse, når det er et velkendt og respekteret firma, der kontakter dem. Med MEGAFON som afsender får I en uafhængig, seriøs og valid undersøgelse med en højere svarprocent, der sikrer en bedre kvalitet.