Effekten af harmoniseringen af Flextrafiks åbne kørselsordninger
En tidligere undersøgelse, foretaget af MEGAFON, af Midttrafiks Flextrafik banede vejen for en større harmonisering af de åbne kørselsordninger i 2023. I juni 2024 foretog MEGAFON en ny undersøgelse med fokus på, hvordan ændringerne har påvirket brugerne.
BAGGRUND FOR
UNDERSØGELSEN
I 2021 gennemførte MEGAFON en omfattende 360-graders evaluering af de åbne kørselsordninger i Midttrafiks Flextrafik. Evalueringen banede vejen for en større harmonisering af ordningerne i Flextrafik, som blev implementeret i sommeren 2023. Men hvordan har ændringerne påvirket brugernes oplevelse?
Det har MEGAFON for nyligt foretaget en undersøgelse af med særligt fokus på, hvad brugerne har oplevet som forbedringer, og hvad de evt. har oplevet som nye barriere efter harmoniseringen af de åbne kørselsordninger.
KVANTITATIVE
KONKLUSIONER
Resultaterne taler deres tydelige sprog: Brugertilfredsheden er høj. Hele 3 ud af 4 brugere er tilfredse eller meget tilfredse med de åbne kørselsordninger. Samtidig ses en markant stigning i kendskabet til især Flextur – fra kun 29 % i 2021, der havde hørt om/kendte Flextur, til hele 74 % i 2024.
Undersøgelsen viser også, at kendskabet til de forskellige ordninger stadig er ujævnt fordelt. Hvor 74 % har hørt om/kender til Flextur, er det kun 10 %, der har hørt om/kender til Plustur. Mens mange oplever forbedringer efter harmoniseringen, peger 40 % alligevel på prisændringerne som den største negative forandring ved Flextur efter harmoniseringen.
KVALITATIVE
INDSIGTER
- Positivt samarbejde med kommunerne: Kommunale samarbejdspartnere oplever harmoniseringen af Flextrafik som positiv, med øget kendskab til ordningerne og godt samarbejde med Midttrafik – især omkring kommunikationsmateriale. Dog er formidlingen til borgerne en udfordring pga. kompleksiteten af produkterne.
- Lavt kendskab blandt førstegangsbrugere: De fleste førstegangsbrugere kendte ikke til ordningerne før deres tur. Bestillingsprocessen er en stor barriere, selvom der er høj tilfredshed med selve turen.
- Komplekst produkt for Midttrafiks medarbejdere: Medarbejdere oplever, at produktet er svært at formidle og forstå – både for borgerne og dem selv. De mange muligheder gør systemet uoverskueligt og svært at gennemskue.
- Ordningerne er vigtige for brugerne: Eksisterende brugere finder ordningerne uundværlige og fleksible – et billigt alternativ til taxaer. Dog er priser og knudepunkter svære at gennemskue.
UNDERSØGELSENS METODER
Den kvantitative del er gennemført med medlemmer af MEGAFON-panelet, mens undersøgelsen af Flextur-brugere og Plusturs-brugere er gennemført på baggrund af kundelister fra Midttrafik. De tre delundersøgelser er alle blevet udført som internetundersøgelser og gennemført fuldt tilfredsstillende i perioden 17. maj til 18. juni 2024. Samlet set er 1.705 brugbare interview blevet gennemført i den kvantitative webundersøgelse.
I den kvalitative undersøgelse har der været benyttet telefoniske dybdeinterview med medarbejdere fra Midttrafik, de kommunale samarbejdspartnere, de eksisterende brugere af kørselsordningerne samt shadowing sessions med førstegangsbrugere.
Hvis der ønskes en dybere forståelse for undersøgelsen, kan rapporten læses i sin helhed her.

KONTAKT MEGAFON
HVORFOR VÆLGE MEGAFON?
SOLID OG OMFATTENDE ERFARING
MEGAFON har en solid og omfattende erfaring med undersøgelser for private og offentlige virksomheder og organisationer. Vi giver jer en individuel rådgivning og gennem et tæt samarbejde med jer sammensætter vores konsulenter det undersøgelsesdesign, der er optimalt i forhold til netop jeres problemstillinger og behov.
HØJT KENDSKAB OG TROVÆRDIGHED
MEGAFON er et af de mest kendte analysefirmaer i Danmark, velkendt for en høj kvalitet og troværdighed. Ved at vælge MEGAFON får I fra starten en høj troværdighed hos dem, der skal bruge undersøgelsen: ledelsen, politikere, journalister og meningsdannere. At vælge en anerkendt samarbejdspartner gør jeres arbejde nemmere i alle faser af undersøgelsen.
UAFHÆNGIGE RESULTATER OG HØJE SVARPROCENTER
Når I skal udføre analyser, er det en god ide, at undersøgelsen bliver udført af et uafhængigt analyseinstitut, så analysen ikke bliver påvirket i en bestemt retning. Samtidig vil respondenterne være mere villige til at deltage i en undersøgelse, når det er et velkendt og respekteret firma, der kontakter dem. Med MEGAFON som afsender får I en uafhængig, seriøs og valid undersøgelse med en højere svarprocent, der sikrer en bedre kvalitet.